Hej Miki
Du skal forsøge at holde din virksomhedsøkonomi og din privatøkonomi så adskilt som muligt, da dette vil give dig et bedre overblik over dit firma, og gør at du/din revisor kan holde styr på dine indskud/hævninger da de er vigtige i forhold til din skattebetaling. Så forsøg så vidt muligt at holde din privatøkonomi udenfor.
Når det så er sagt, så skal du jo også have noget løn, og nu her kan det være nødvendigt at indskyde nogle penge. Man vil derfor i en personlig virksomhed altid have nogle transaktioner med sig selv privat. Hvis du har oprettet din kontoplan fra en standard i systemet, så har du konto 6120 - Årets indskud kontant, denne konto skal du bruge når du indskyder penge i virksomheden, som du omtalte her. Der er ingen moms i dette! Når du på et tidspunkt skal hæve nogle penge, fordi du skal have noget løn, så skal du bruge konto 6130 - Årets hævninger kontant. Hvis du ikke har disse konti i din kontoplan, så skal du oprette dem som statuskonti uden moms.
For at holde det så sipelt som muligt så forsøg at holde antallet af transaktioner med dig selv privat nede. Det vil sige forsøg kun at hæve til løn en gang om måneden. Ligeledes når du nu skal indskyde nogle penge, så lad være med at indskyde en masse småbeløb, svarende til det du skal betale, tag i stedet og vurder hvor meget du skal betale indfor nærmere fremtid, og så indskyd dette som et beløb.
Mvh.
Anders
Med venlig hilsen
Anders Bærentzen
registreret revisor
Din Revisor ApS
dinrevisor.net
ab@dinrevisor.net
50 50 34 60