Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføring af moms

0
I hjælpevideoen til bogføring af moms vises at der bare skal bogføres på kontoen for betalt moms.

Men er det ikke meningen at man skal nulstille momskontiene (e.g. indgående- og udgående moms og modregne det mod skyldig moms ind til det modregnes betalt moms?
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (630 points)

2 Svar

Hej Flunte

I e-conomic og vores standard er det sat sådan op at når året er omme og man har lavet sin årsafslutning - så nulstilles de løbende momsregistreringer og konteres på kontoen der hedder skyldig moms primo.

Så det er klart vores anbefaling da det at bogføre tingene væk direkte fra momskontiene kan betyde at vores momsrapporter ikke længere er retvisende.

Med venlig hilsen Lasse Bager Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Bogføringshjælp af 🔒 (34.9k points)
Hej Leo!

Jeg prøver at finde tid i weekenden til at læse dit svar grundigt - da jeg umiddelbart har svært ved at forstå det (beklager) :-)

Jeg er nemlig selv i den situation at jeg har bogført tilbage i 2012 efter jeg havde indberettet til SKAT - hvorfor der nu er uoverensstemmelse ml. betalt moms og skyldig moms.

Jeg har dog endnu ikke lavet årsafslutning - så måske kan jeg bogføre mig ud af det, ved at indberette i kvartal 1 det jeg mangler i kvartal 4 2012?
Hej Flunte

E-conomic er opsat sådan at momskontiene nulstilles ved årskørslen - dvs. man skal ikke ved momsindberetning ompostere momsbeløbene.

Men - der er jeg så en af dem som ikke er enig med e-conomic (som jeg ellers roser meget for deres principper).

I kontoplanen der fjerner jeg værdien "6901" i feltet "primokonto" på momskontiene (når det er gjort, så sletter jeg konto 6901) - og når der angives moms, så ompostere jeg til konto 6917 - konto 6917 "nulstilles" når jeg betaler momsen.

I rapporten "momsafstemning" kommer der så en linje "Direkte posteret" - hvor man bør klikke på det blå beløb - for at sikre at der kun er de "lovlige" omposteringer af momsindberetningerne.

E-conomic har et menupunkt som hedder "Momsopgørelse" - men det punkt tør jeg ikke bruge - årsagen er at hvis man bogfører tilbage i en måned som tidligere er indberettet til SKAT - så bliver disse "gamle" bilag ikke medtaget i "Momsopgørelsen" - så jeg bruger i stedet "Saldobalance" for at få momstallene - og der letter det arbejdet når tidligere indberettet er "fjernet".

Venlig hilsen

Leo Lund

www.leolund.dk
Bogføringshjælp af (4.2k points)