forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Afskrivning og 115 % afskrivning ?

0

Hej. 

Jeg har købt et nyt driftmiddel i mit firma som skal afskrive og efter skatteændringen kan jeg afskrive med 115%.

Maskinen jeg har købt koster kr. 14990 ex. moms (18737,50 incl. moms). Hvordan bogfører jeg dette og afskriver med 115 % reglen?

Momsen er jo kr. 3747,50 og prisen ex. moms plus de 15 % er 14990*1,15 = 17.238,5 ex moms, som der skal afskrives på.

Afskrivningen kommer til at se således ud:  

 

Regnestykke: Afskrivning af 14990*1,15 = 17238,50,-

1.     afskrivning i år 1: 25% á kr. 17238,50,- = kr. 4309,50,-

2.     afskrivning i år 2: 25% á kr. 12929,- = kr. 3232,25,-

3.     afskrivning i år 3: kr. 10.696,75,- Straks afskrives da grænsen for små aktiver er kr. 12300,- 

 

Hvordan bogføres alt dette rigtigt i e-conomic? 

På forhånd tak. 

Venlig hilsen Steven

spurgt 6 Feb, 2013 i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af StevenWM (120 points)

1 Svar

Start med at bogføre prisen på din maskine på anskaffelsessum, driftsmiddel. Sørg for at der er den korrekte momskode på kontoen, således at momsen bliver fratrukket.

Opret dernæst 2 nye konti under driftsmidler - een, der hedder 115% afskrivningsberettiget saldo og en konto, som hedder "modpost til afskrivningsberettiget saldo". På den første konto debitorer du det afskrivningsberritigede beløb på 115% af anskaffelsesprisen, og på den anden konto krediterer du beløbet. De to kontis saldo går sammen i 0, og bruges bare for at vise dit afskrivningsgrundlag.

Herefter bogfører du hvert af årene den afskrivning på 25% af den afskrivningsberettigede saldo, som du selv beskriver, og det 3. år kan du blot 0-stille de to konti igen.

That's it!

Mange venlige hilsner

Charlotte Beckwith, HD(R)

http://www.cbregnskab.dk

 

besvaret 31 Mar, 2013 Bogføringshjælp af Charlotte Beckwith (1,650 points)
Vi sætter stor pris på alle de forslag vi løbende får ind, og vi gør hvad vi kan, for at få implementeret så mange som muligt.

Når vi udvælger, hvilke forslag der skal udvikles og implementeres, sker det ved prioritering efter hvilke der giver størst værdi for flest brugere, samt afstemning blandt brugerne. Et forslag er altså ikke garanteret udvikling og kan således blive fravalgt i processen. Med andre ord; DIN mening tæller!

Når vi modtager et forslag sker der følgende:
  • Forslaget gennemlæses, besvares og tagges med “Overvejes”
  • Forslaget er nu klar til at modtage stemmer fra andre brugere
  • Der tages stilling til, om forslaget bliver udført og det tagges derefter som “Planlagt”

Hvad kan du i Bogføringshjælp

Her kan du stille spørgsmål, som er direkte relateret til din bogføring.

Er du på udkig efter en revisor eller bogholder, kan du finde hjælp i listen over revisorer og bogholdere.