Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




SmartInbox

0

Hej e-conomic
Bogføring fra SmartInbox er tilsyneladende i høj grad baseret på "machine learning". Det vil sige, at programmet husker og lærer af, hvad man gjorde sidste gang. Kommer man lidt skævt i gang, så vil aflæsningen af pdf-filer blive forkert/tilfældig fremover. Mit eksempel går på, at uanset hvad den aflæser, så bliver det til "rengøringsartikler" og modposten bliver altid "første beholdningskonto". Det giver selvsagt ingen mening, hvis det aflæste er Brobizz eller morgenbrød. Der er ligeledes voldsomme problemer omkring IK-koder, datoer, betalingsbetingelser, valuta, valg af kladde, udenlandske kreditorer mm.

Jeg foreslår derfor, at man kan "nulstille" "machine learning" og starte forfra med en "prof-bogholder", der kan bogføre meget omhyggeligt den første tid. Ellers er SmartInbox intet værd.

Og så lige til sidst. SmartInbox kan ikke finde ud af, at oprette nye leverandører, og "orange skrifttype" er uheldig ved "faktura er allerede bogført".

mvh Finn e-consultic.dk

i Forslag » Salg af (10.5k points)

1 Svar

Hej Finn og tak for dit input

I forhold til Machine learning, så er der to forskellige måder den virker på.

Som du selv beskriver, så er konteringen afhængig af, hvordan der tidligere er blevet bogført. Hvis overvægten af bogføringen har været på rengøringsartikler, så vil der være større sandsynlig for at denne kontering bliver brugt på lignende bilag.

Alle værdi vi kan finde og aflæse vil blive taget ud af dokumentet og brugt som genkendelse til fremtidig brug. Over tid vil dette ændre sig, hvis du bogfører anderledes. Jeg er med på, hvad du gerne vil i forhold til at nulstille og jeg kan ikke sige, hvor længe eller hvor meget du skal bogføre før du oplever en ændring, men den vil komme med tiden.
Konteringen er altså en lokal læring, der sker på den pågældende aftale.

Hvis vi ser på alle de andre værdier, så er disse globale. Vi har en generisk model, der aflæser ens hos alle. Modellen bliver selvfølgelig bedre over tid, men den bliver ikke bedre eller anderledes på lige præcis din aftale. De bilag du læser ind vil blive aflæst på samme måde hver gang. Selvfølgelig indtil vi laver generelle forbedringer af modellen, men det er igen for alle.

I forhold til leverandører, så er det en fejl, hvis dette ikke kan lade sig gøre. Jeg melder det videre til vores folk, der arbejder med fejl i systemet.

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)

Hej Jesper
Tak for svaret. Men jeg ville så frygtelig gerne have nulstillet konteringen på den lokale aftale. Der er ingen gevinst i, at alle bilag bliver til rengøringsmidler for derefter at blive rettet. Det gælder ligeledes modkontoen, som i dette tilfælde aldrig er blevet brugt i konteringen.

Jeg har for et kort øjeblik siden givet endnu et eksempel til LULU på chatten. Dette bilag kunne give anledning til lidt erfaring, da jeg synes rigtig mange bilag bliver aflæst forkert. Ta' en snak med hende.

mvh
Finn
e-consultic.dk