Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




SmartInbox - betalingsbetingelser

0

Hej e-conomic

For at imødegå den nye bogføringslov har vi besluttet at anvende elektronisk fakturering i det omfang, hvor vores leverandører er i stand til at levere dette. 

I modebranchen er det helt normalt, at der en, to eller endda tre betalingsbetingelser. Det kan e-conomic ikke håndtere, men det kan OIOUBL (PaymentMeans og PaymentTerms). 

E-conomic opfordres til at tilrette aflæsningen af såvel elektroniske- som pdf-fakturaer, så alle betalingsbetingelser følger leverandørfakturaen.
Det er således tillige nødvendigt, at rapporten kreditorsaldoliste udvides med overvågningsdatoer for flere betalingsbetingelser for den enkelte leverandør, så den optimale betingelse kan anvendes.

Eksempel:

Betalinger
Dato Rabat % Rabatværdi
Fakturadato 151021
Betalingsdato 301021 2,0 82,94
Betalingsdato 141221 0,0 0,00

Her er så en mulighed for at få en hel branche med i SmartInbox med elektroniske fakturering.

mvh
Finn
e-consultic.dk

i Forslag » Køb af (10.5k points)

1 Svar

Hej Finn smiley

For at forstå dit indlæg bedre, så kunne det rart hvis du vil give mig indsigt i hvordan du har tænkt løsningen bør være.

Hvis vi tager udgangspunkt i det scenarie med dine to betalingsbetingelser.
1. betalingsbetingelse: rabat i det tilfælde, hvor man betaler fakturaen inden for en bestemt tid.
2. betalignsbetingelse: fuld betaling, hvis man betaler fakturaen efter udløb af tidsfristen på rabat.

Du skriver at OIOUBL kan håndtere det - hvordan håndteres det i praksis, samt i hvilket system?

Har du et udlæg til hvordan tanken til flere betalingsbetingelser skal håndteres i Inbox?

Hvis du kan bidrage til svar her, så vil jeg forstå dit ønske bedre.


Forslag af 🔒 (12.1k points)

Hej Alexander

Egentlig tror jeg ikke helt, jeg har forstået dit svar, men for at give dig en chance mere uddyber jeg gerne mit indlæg.

I forbindelse med Corona pandemien og nu Ukrainekrigen vælger mange danskere at undlade at holde ferie i udlandet. Til gengæld bruger de en masse penge i Danmark. Blandt andet på modetøj.

Det betyder, at likviditeten er meget positiv i ganske mange brancher.

I nogle brancher, blandt andet modebranchen, er det helt normalt med flere betalingsbetingelser. Det er således muligt at betale kreditoren før tid og set i sammenhæng med negative renter, er det en ganske indbringende forretning at betale tidligere.

Anvender man elektronisk modtagelse af leverandørfakturaer i SmartInbox, så ser man kun den ene betalingsbetingelse på leverandørfakturaren.

Ønsker man at gøre bruge af en tidligere betalingsdato, er det svært at genfinde informationerne på fakturaerne. Faktisk skal man igennem alle UBL-filerne, og de er svært tilgængelige.

I OIOUBL filen vil betalingsbetingelserne være organiseret således (i forkortet form).

Paymentmeans
PaymentTerms
ID 1 - Betalingsbetingelse 1
ID 2 - Betalingsbetingelse 2
ID 3 - Betalingsbetingelse 3

Til orientering håndterer bl.a. Aspect4 flere betalingsbetingelser, men der er adskillige andre, uden jeg dog har specifikt kendskab til systemerne, hvilket i grunden vel også er ligegyldigt.

Jeg efterspørger blot, at det skal være muligt nemt at genfinde leverandørerne med flere betalingsbetingelser. Jeg foreslog i den forbindelse, at det kunne fremgå af en option på kreditorsaldolisten.

Nu er jeg jo desværre ikke projektleder hos e-conomic, så hvordan det skal opbygges, må I selv finde ud af.

mvh
Finn
e-consultic.dk

Hej Finn,

Tak for at uddybe.

Det er til at forstå at flere betalingsbetingelser kan blive tilbudt.

Jeg kan høre at i visse brancher har en højere tendens til at bruge flere betalingsbetingelser. Det er dog ikke en norm.

Min tvivl er ikke om at funktionen egentlig kan gavne vores brugere. Spørgsmålet er hvor mange brugere vil have dette ekstra behov for flere betalingsbetingelser.

Vi lader den hvile for nu, og ser om det er noget som bliver efterspurgt. Hvis det bliver tilfældet at vi vælger at gå denne vej, så vil jeg meget gerne kontakte dig igen.

Rigtig god dag.
OK, Smølle
Kan du så ikke sætte indlægget øverst i forummet, ellers er der ikke et øje, der ser det.

mvh
Finn
e-consultic.dk
Vi er enige om at sommetider kan et forslag drukne. Vi har dog ingen mulighed for at bringe et forslag op.

Man må også antage at hvis et forslag et vigtigt for andre, og de er bekendte med vores Forum, så bliver det foreslået igen.