Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføring af valuta betalinger og differencer

+2
Det ville være super godt hvis Economic automatisk kunne bøgføre valutakursdifferencen ved betaling af leverandører i udenlandsk valuta på kurstab eller kursgevinst.

I dag skal man manuelt gå ind og efterpostere kursdifferancen hver enest gang man har lavet en udenlandskbetaling i fremmed valuta som EUR og USD. Dette er mange timers spildt arbejde hver måned for alle virksomheder som køber vare eller materialer i udlandet.

Se evt den løsning regnskabsprogrammet Billy eller alle andre større bogføringsprogrammer har.
i Forslag » Leverandører af (140 points)

1 Svar

Hej og tak for dit indlæg

Det er allerede muligt at systemet selv bogfører kursdifferencen, når du bogfører en leverandørbetaling og udligner med fakturaen i udenlandsk valuta. Jeg sender en guide til dig her.

https://wiki2.e-conomic.dk/regnskab/kassekladder-leverandoerbetaling-anden-valuta

Den kursdifference der opstår vil automatisk blive bogført, så det hele kan udlignes

Du må endelig komme tilbage, hvis det var noget andet du mente

Rigtig god dag til dig

Hilsen Susan Jensen
Forslag af 🔒 (38.5k points)
Hej Susan

Tak for svar.  Efter hvad jeg har fået oplyst kan det ikke lade sig gøre hvis man bruger integrationen bankafstemningen

Med venlig hilsen

Lars
Hej igen Lars

Det forstår jeg ikke helt at du har fået at vide. Hvis du f.eks. overfører en leverandørbetaling fra bankafstemningen og vælger leverandørbetaling i type, så skulle det køre på samme måde

Kan du ikke lige komme tilbage med et eksempel der ikke virker, så kigger vi selvfølgelig på det

Kan det evt. skyldes at det er valuta du indlæser i bankafstemningen ? Det kan systemet nemlig ikke finde ud af og betragter det derfor som DKK
Hej Susan

Tak for at du gider at hjælpe. Det er virkeligt et stort problem for os da køber alle vores varer i EU eller UK

Et Eksempel:

Jeg køber mine varer i Spanien til 1000 EUR med 3 mrd. betalingsfrist.

Jeg modtager fakturen via smart indboks og lægger den i en kasseklade som et skyldig beløb på 1000 EUR og varekøb til 1000 EUR.

Ved bogføring omregner Economics de 1.000 EUR til Kr. som jeg har som standardvaluta. Lad os sige den omregner til kurs 7,45 så i mit regnskab indgår Kr.. 7450 som varkøb.

3 måneder efter betaler jeg via min bank 1.000 EUR. Det bliver omregnet til Kr. af banken. Nu til kurs 7,46.

Beløbet bliver importeret via bank integrationen som en udbetaling på kr 7.460. Denne førsøger jeg at udligne ved at finde leverandøren i kassekladen og ændre valuta til EUR. Så kan jeg se fakturaen. Jeg vælger den og trykker på udlign faktura.

Når jeg så går ind på kontokort for leverandøren eller udskriver en kreditorsaldoliste så står der kr. 10 som et tilgodehavende.

Hvis ikke der er en bedre løsning vil det betyde at jeg skal bogøre ca 1000 småbeløb væk om året.

Tak for hjælpen

Mvh

Lars
Hej igen Lars

Når du bogføre udbetalingen på de 1000 EUR, taster du  kursen 746,00 i kursfeltet i posteringen og EUR i valuta, så den omregner til de DKK der er trukket i banken, så skulle den bogføre kursdifferencen automatisk.

Jeg foreslår at du evt. ringer til vores support på 88204840, så I lige kan prøve med et eksempel, så du kan få det på plads med de automatiske kursdifference bogføringer

Rigtig god dag til dig