Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Regler: småanskaffelser vs aktiver

0

Hej,

Jeg har købt en computer, men er i tvivl, om det er et aktiv eller en småanskaffelse. Jeg har søgt lidt på nettet og på e-conomics regnskabsordbog.
Regnskabsordbogen siger: "For det første skal den materielle ting have en værdi på mindre end kr. 13.500, eksklusiv moms (tal fra 2018)." Tallet er tilbage fra 2018, så mit spørgsmål er nok bare om dette stadig er gældende?

Computeren kostede 12.400 kr. så kan jeg sætte den under småanskaffelser? 
Hvis ja, hvilken konto skal jeg så bogføre den på?

Mvh
Camilla

i Spørgsmål » Bogføring af (120 points)

1 Svar

Hej Camilla

Nu er jeg på ingen måde ekspert i bogføringsregler, men blot supporter i anvendelse af e-conomic, jeg har dog googlet mig frem til følgende forklaring på tax.dk:

Småaktiver

Aktiver med en anskaffelsessum på >14.100 kr. (indkomståret 2020; for 2019 var beløbet 13.800 kr.)< eller derunder kan straksafskrives. Se AL (afskrivningsloven) § 6, stk. 1, nr. 2. Det er anskaffelsesudgiften til det enkelte aktiv, der er afgørende for, om udgiften kan trækkes fra straks.

Det er ikke nødvendigt, at udgiften til alle småaktiver fratrækkes straks. Skatteyderen kan vælge at trække udgiften til nogle småaktiver fra straks og lade udgiften til andre småaktiver indgå i saldoværdien.

Ang. hvilken konto du skal benytte så kunne det måske være den som i e-conomics standardskontoplan hedder 3617 Mindre anskaffelser. Hvis du er i tvivl om dette er det korrekte konto at anvende vil jeg anbefale, at du rådfører dig med en revisor eller garvet bogholder.

Spørgsmål af 🔒 (55.9k points)