Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Import af filer fra BetalingsService bør også håndtere adviseringsfil med "Afvist betaling"

+1

Problemstillingen er følgende:

  • Når kunder helt normalt betaler via BetalingsService, genererer BetalingsService en adviseringsfil med betalinger via BetalingsService, og filen kan importeres i e-conomic i kassekladde, så den bliver klar til kontering på kunder. Det er den dokumentation, vi har på den summariske betalingstransaktion på kontoudskriften fra banken.
  • Men kunderne kan i op til 7 dage efter betalingsfristen afvise betalingen, hvorefter beløbet trækkes fra bankkontoen igen. BetalingsService genererer også en adviseringsfil med oplysning om disse transaktioner, men denne fil kan IKKE importeres i e-conomic. Der gives kun en melding om hvilke(t) kundenr. der har "Afvist betaling". Der kommer ingenting i kassekladden i disse tilfælde. Bogføringen af afvisningen skal laves manuelt og baseret på gæt, når man opdager, at der er noget, der ikke stemmer (på kontoudtoget kan vi kun se det samlede beløb)
  • Jeg kontaktede BetalingsService, og de oplyste, at fejlen ikke lå hos dem - de havde genereret de oplysninger, som regnskabssystemet skulle bruge.
  • Jeg kontaktede supporten, Julie Grethe Alm, som oplyste, at e-conomic ikke registrerer ikke noget på afviste betalinger, og at det derfor ikke er en fejl.
 
Jeg foreslår på den baggrund, at der implementeres den korrekte håndtering af afviste betalinger således at de kan bogføres på samme måde som gennemførte betalinger.
 
 
i Forslag » Andet af (170 points)

3 Svar

hej Søren

Tak for dit input.

Hvilket format er den fil du modtager fra Betalingsservice med afviste betalinger? Vi kan kun indlæse filer i D-602 format.

Jeg vil dog gerne lade dig forslag ligge for at se hvor mange brugere der har samme ønske som dig - hvis mange tilslutter dig dit forslag kan vi se om din ide er så god og kommer så mange brugere til gavn at vi kan gennemføre den :)

Jeg vender tilbage om nogle uger :)
Forslag af 🔒 (55.9k points)
Negative BS-betalinger bør også importeres
Der ER tale om 602 format.

Adviseringen indeholdt både betalte og afviste transaktioner - kun de betalte kom ind ved indlæsningen af filen. De afviste, som altså var en tilbagebetaling, kom ikke ind med beløb osv. for den enkelte transaktion i e-conomic

For mig er det en indlysende mangel i implementeringen - jeg har slet ingen elektronisk eller anden dokumentation af den enkelte transaktion med beløb for hver enkelt kunde - penge trukket fra banken - jeg skal gætte. Det synes jeg ikke er godt nok. Gætværk er jo ikke i overensstemmelse med god regnskabspraksis.

Julie Grethe Alm foreslog, at jeg skrev forslaget her på dette forum.

For mig giver det slet ingen mening, hvis I kun gør noget ved mangler i forhold til regnskabets grundlæggende dokumentation, hvis ikke er mange, der har ønsker, at der bliver gjort noget ved problemet.

Jeg sender denne tekst i kopi til Julie Grethe Alm

Venlig hilsen
Søren Klostergaard
Forslag af (170 points)
hej igen

Lad mig forstå dig korrekt.

De afviste betalinger er penge du har fået ind på din konto tidligere og registreret som betalinger fra kunderne og efterfølgende så afviser det og pengene trækker FRA din konto igen men uden at du kan se på din konto hvem der har hevet pengene tilbage - den info er kun i filen fra pbs?

mvh Tabita
For de afviste BS-betalingers vedkommende har vi været nødt til at løse den manglende indlæsning i Economic ved at vente med af få leveret 602-filen til afvisningsfristen er udløbet.

Det har den konsekvens, at vi først får leveret og bogført BS-indbetalinger 7 bankdage efter de har fundet sted - så er det nemlig ikke muligt at afvise betalingen længere.

Det er selvfølgelig ikke optimalt at være så langt bagefter med at bogføre mange hundrede indbetalingsbeløb.

Vi støtter derfor dette efterhånden ikke helt nye forslag.
Forslag af (250 points)