Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Importspecifikation - bogføring

0

Hej, 

Jeg er ikke regnskabsekspert, men prøver at finde ud af, hvad jeg skal gøre mht. importmoms, told og bogføring. 

Bogføring af Told:

Jeg har oprettet en ny konto i standardkontoplanen "Told" under 1380.

Jeg skal nu bogføre min Told. 

1. Er det korrekt forstået, at jeg skal bogføre hver enkelt fortoldning, der er angivet i importspecifikationen separat? Og altså ikke bogføre samlet som "Told november 2019 i alt".

2. På hvilken dato skal jeg bogføre told? Den dato der står under "Modtaget" på Importspecifikationen? Den dato der står under "Modtaget" er jo ikke nødvendigvis den dato der står på varens faktura. 

3. Hvad skal jeg bruge som bilag når jeg bogfører Told? Importspecifikationen? Den står der jo en lang række fortoldningsbeløb på, da vi har importeret en lang række varer fra forskellige leverandører. 

 Skal jeg kopiere importspecifikationen x-antal gange og bruge den som bilag for hver enkelt bogføring af Told?

Bogføring af Importmoms. 

Når jeg bogfører mine fakturaer og betalinger, så fremgår moms af varekøb udland automatisk på min momsopgørelse i e-conomic. Jeg er med på at importmomsen "udligner sig".Men:  

Disse bogførte moms beløb vedr. varekøb udland stemmer ikke nødvendigvis overens med dem der er angivet i Importspecifikationen! 

Hvad gør jeg i sådan et tilfælde? Det kan fx. være pga. vekselkurs o.l. at beløb ikke stemmer overens. Men skal jeg holde mig til det jeg har bogført eller skal jeg rette til det der står i min importspecifikation?frown

C. Er der en måde, hvor jeg kan finde ud af, hvad told og importmoms iht. importspecifikationen dækker over? 

Det er ikke muligt at se hverken leverandør, vare eller noget. Har man mange importerede varer, virker det uoverskueligt. Det er heller ikke alle transportfirmaer, der sender fortoldningsdokumenter - så det kan være ret svært at hitte ud af hvad der er hvad. 

Tænker også at Told burde følge varen, så jeg har overblik over, hvad varen reelt koster. Men det syntes jeg ikke rigtigt jeg får.

Håber på lidt råd fra en regnskabskyndig - men hører også gerne fra andre, der importerer, for praktiske råd. 

På forhånd tak for al hjælp.  

 Kirsten

 

i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (210 points)

Venligst log på eller opret profil for at svare på dette indlæg.