Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Forkert visning under kunder

0

Hvis en kunde har fået to faktura

  • en på 20.000 med forfald i dag 
  • en på 14.000 med forfald i morgen
og kunden så har betalt fakturaen på 14.000 med forfald i morgen (og den er registreret med korrekt faktura nummer under debitorer) - så står der er at der er 6.000,- forfalden på kundeoversigten - hvilket jo er ukorrekt. Da jeg skrev til jeres support fik jeg denne forklaring: 

"ok det er en tricky forklaring
systemet ser på rækkefølgen fakturaerne er lavet i og så trækkes indbetalinger systemmæssigt fra de ældste fakturaer - så du har først lavet faktura 932 på 20919,26 og derefter fakturaen 933 på 14601,98...
du har modtaget betaling for 933 - men systemet tror det er betaling for 632.. derfor står forskellen åben
for at få en helt korrekt visning af forfalden saldo skal du trække Debitorsaldolisten under Rapporter - Kunder"
 
Jeg vil gerne have vist det korrekt på min kundeoversigt - så håber I får dette rettet
i Forslag » Andet af (240 points)
Ser du på alle posteringerne under en kunde?

Hvis ja, så sorter efter dato, så danner systemet til enhver tid en korrekt saldo listet efter bogføringsdato.

Under åbne poster vil der kun stå fakturaen på 20.000,00, såfremt betalingen af fakturaen på 14.000,00 er udlignet korrekt.
Hej Forum

Jeg kan kun sige at jeg er HELT enig med Linda. Det er vel altid de åbne poster der tæller med i forfaldsdatoen. Nu har jeg arbejdet i forskellige systemer de sidste 26 år og jeg har da aldrig oplevet et system hvor forfaldsdatoen på kundekortet ikke stemmer overens med de åbne poster.

Med venlig hilsen

Helle

3 Svar

Hej Linda, 

Jeg kan sagtens forstå din vinkel på udfordringen her. 

Det er selvføglelig fair, hvis du betragter den seneste ikke forfaldne faktura som betalt ud fra kundens indbetaling. 

Omvendt kan man også sige, at kunden har et samlet skyldigt beløb og nu betaler noget af det. Vil det beløb i sidste ende så ikke ramme den ældste forfaldne faktura? Det er en vurdering og ikke et spørgsmål om, hvad der er korrekt. Jeg er helt med på din tankegang og jeg sagtens følge dig. 

Jeg vil dog påstå, at jeg som kunde betaler dig og min betaling altid vil ramme den ældste forfaldne dato, hvis det endelig skulle komme til en vurdering af, hvor stort mit skyldige beløb er. 
Det vil jeg som kunde forvente, hvis jeg efter min betaling fik at vide hvor meget jeg skylder.

Eksemplet vil være, at kunden samlet skylder dig 34.000, men deres noget af deres betaling er forfalden. Helt præcis 20.000 af dem. Nu betaler jeg 14.000 og skylder herefter samlet 20.000 mod 34.000 før, men jeg står stadig med håret i postkassen og skal betale 20.000 med det samme fordi ingen af mine 14.000 dækker den del af beløbet, som er forfalden. Det er vel ikke helt rigtigt når de lige har betalt? 

Det er i hvert fald antagelsen bag visningen. Jeg håber det giver mening for dig og det er selvfølgelig en fair sag, hvis du ikke er enig. Du er meget velkommen til at argumentere for og imod. Sagen kerne er jo, at vi i bund og grund godt ville kunne ændre det, men vi i dag bevidst har valgt denne visning.  

Jeg ser frem til at høre fra dig og evt. andre brugere som også har en mening om sagen smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Det du skriver giver god mening, hvis jeg IKKE havde valgt at tilknytte indbetalingen til en specifik faktura under "regnskab > debitorer > kundeindbetaling" - men det har jeg - og så bør det vel være den specifikke faktura som udlignes?
Forslag af (240 points)
Det skal også tilføjes at kunden jo skriver fakturanummer på når de indbetaler - derfor vil kunden vel også forvente at det er den faktura der er udlignet og ikke en anden...
Forslag af (240 points)