Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Omsætningsstatistik

+1

Hej hej :-)

Jeg sidder i en virksomhed hvor vi bruger e-conomic til salg og ordrehåndtering.
Vi har tilkøbt lagermodul, og håndterer derfor alt i e-conomic systemet.

Når jeg kigger på systemet fra et salgs perspektiv, føler jeg at der er lidt "hængepartier", om man vil.
Jeg ved andre har efterspurgt nogle af funktionerne, men jeg vil nu alligevel høre, om der er nogen plan for ændring/implementering af nye funktioner i nærmeste fremtid.

Mit spørgsmål lyder på:
Vi har ca. 1000 varer oprettet i systemet, og omkring 200 kunder/firmaer i kartoteket også.
Hvis jeg ønsker at dykke ned i analyse af salg, så kan jeg bruge rapporten "Omsætningsstatistik", og søge efter dato og så på kunder eller varer.

Hvis jeg søger efter kriteriet Varer og lader søgefelterne være blanke, så får jeg antal solgte frem i den givne periode valgt. Det er rigtig fint. Her kan jeg dog ikke se hvem som har købt varen.

Laver jeg søgekriteriet om til Kunder, og igen lader søgefeltet i både Kunder og Varer være blankt, så får jeg omsætningen ud i DKK. men ikke antal?

Nu skal jeg sidde og trække 200 rapporter, altså for hver kunde i den periode, for at se hvor mange stk. de har købt, og smide over i et excel ark, for at have en statistik, som i forvejen eksisterer i e-conomic, hvis jeg trækker rapporten på Varer?

Hvorfor kan antal ikke forekomme i rapporten for kunder? Omsætningen bliver jo vist begge steder?

Jeg tror bare jeg savner lidt flere værktøjer i e-conomic, som giver "salgsdelen" lidt flere funktioner, men måske jeg er nødt til at lede efter et alternativ?

 

De bedste hilsner,
Mathias Birch
Nordtronic A/S

i Spørgsmål » Lager af (260 points)

1 Svar

Hej Mathias,

Det er rigtig godt forslag du kommer med her. For at svare kort om det er noget vi har planer om at se på lige nu og her, så er det korte svar nej. Det er ikke et nej på den lange, da vi erkender, at det ville være en brugbar forbedring for en del kunder.

Når det er sagt, så har vi prøvet at arbejde med pivottabeller i excel for at finde en løsning til netop denne udfordring uden det kræver en ændring i programmet.
Vores konklusion på den del er, at det efter vurdering vil fungere med en situation, hvor varenavnet ikke bliver ændret og der ikke sælges i forskellige valuta. Det er dog kun testet internt og ikke endelig lagt fast som en løsning, så der er en faktor af usikkerhed i det.
På grund af den begræsning, så har vi valgt ikke at dele og arbejde videre med den. Hvis du er interesseret i, at se den tabel vi har sat op, så vil jeg gerne prøve at finde den eller bygge en ny, men du skal være opmærksom på, at der er noget manuelt arbejde i, at trække og sætte tallene ind, men at selve udregningen er defineret ud fra de tabeller vi har sat op.

Det er pt. den bedste løsning på udfordringer, men jeg erkender, at det kunne gøre nemmere ved at danne en reel rapport til det. Det er dog ikke i kortene lige nu.

Rigtig god dag :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)