Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




EU Salg uden moms & Intrastat

+8
Alle virksomheder med salg til andre EU lande er forpligtede til at indberette deres salg til EU uden moms på SKAT.dk, samt herudover også på idep.web til Danmarks Statistik al salg & køb til/fra EU lande fordelt på toldnumre.

e-conomic har en glimrende momsrapport med god detaljering af bl.a. værdierne til momsindberetningens rubrik A og B for varer og ydelser, hvilket gør momsrapportering nem og sikker.

e-conomic har også en glimrende rapportgenerator af EU-salget uden moms - men denne rapport fås kun som en liste?  Mangler klart en simpel funktion til at generere en kommasepareret textfil som nemt og sikkert kan uploades på SKAT.dk - så sparer man unødvendig tid til manuel indtastning og fejl reduceres. Vi har i 15 år kunne anvende denne funktion i MS Dynamics/Axapta - og undrer os over at e-conomic ikke har denne basale funktion ?

INTRASTAT : Denne rapportering er også obligatorisk for alle EU virksomheder - men e-conomic giver slet ingen mulighed herfor, hverken i listeform eller kommasepareret textfil ?

e-conomic burde nemt kunne integrere dette, til gavn for alle virkomheder med handel over grænserne, se vejledningen på Danmarks Statistik : https://www.dst.dk/ext/indberetning/vej_intradk--pdf
lukket
i Forslag » Andet af (230 points)
Søger man på emnet kan man se dette har været forespurgt i årvis, men der sker nada!

Kunne andre interesseret evt give/samle deres stemmme ét sted, så der kunne komme fokus på det igen igen:

STEM GERNE HER: https://forum.e-conomic.dk/26884/filudtraek-til-indberetning-af-eu-salg-uden-moms

3 Svar

 
Bedste svar
Det er så tåbeligt at denne funtion ikke findes i e-conomic. Har aldrig tænkt på at spørge før. Så jeg sidder ligesom tusindvis af andre brugere og taster det ind manuelt i både Intrastat og hos Skat.
Forslag af (540 points)
valgt som bedste svar af

Hej og tak for dit forslag, 

Jeg kan sagtens se ideen i, at dette ville hjælpe med rapportering. Derfor vil jeg i første omgang lade dit forslag ligge herinde i to uger, så vi kan se, hvad andre brugere mener. 
En gang i mellem, så får vi forslag, som allerede har været forslået før og det er også tilfældet her. De tidligere forslag tæller selvfølgelig med i ligningen, når vi kigger på at udvikle nye funktioner. 

Jeg vil varmt anbefale dig at hoppe herind
En anden bruger har anbefalet en måde, hvor filen kan omdannes via et værktøj, så den passer til importen. Jeg håber det kan hjælpe dig allerede i dag. 

Jeg vender tilbage om et par uger og ser på, hvad andre brugere tænker om forslaget. smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej - jeg er ikke særligt tit herinde. Kunne det tænkes at andre heller ikke er det (måske fordi vi bruger en masse tid på manuelt intastat?). Vi savner også helt klart redskaber/felter i e-conomic til tariffkoder og indrapportering af intrastat uden at skulle investere i en add-on. Det burdet være muligt at lave et felt til et  nummer, som vi p.t. ikke har mulighed for at skrive på vores fakturaer til udlandet (de skal jo også indrapportere intrastat, hvilket er ret svært, når de ikke kan se hvad tarifnumrene er på de varer vi sender til dem).

I forhold til efterspørgsel, kan det godt være at der ikke er mange der efterspørger det - men jeg synes I bør overveje at I efterhånden har nogle kunder, der har hængt på i mange år og som er blevet større og dermed har behov for nogle flere standard-funktioner for at kunne fortsætte med at bruge systemet (som vi i øvrigt er forholdsvis glade for på 10. år!).

 

Vh. Nina

Hej Nina, 

Først og fremmest er glad for at høre i stadig er med os efter 10 år!

I forhold til den del med at rapportere det til intrastat, så er det noget vi hører mere og mere til. Derfor er det også et af de forslag vi har godt oppe på listen. 
Når det er sagt, så vil jeg lige høre med de her traffickoder. Vil det blive løst af vi laver en eksportmulighed, der passer til den import i skal lave, eller er det noget helt særskilt? smiley

Hej igen - det er egentlig 2 ting, det skal bruges til. Det ene er et felt ifbm. varen, så vi kan oprette det samtidig med en ny vare. Feltet skal kunne vises på fakturalinjerne (dette er til vores kunder i EU som skal bruge det, når de selv skal indberette intrastat - ellers riscikerer vi at de skal ringe til os og få det oplyst fra gang til gang).

Det vi selv skal bruge er som du skriver en eksportmulighed. Vi har brug for at eksportere oplysninger om følgende på hver vare, som vi har solgt el. købt til/fra et EU land pr. måned:

Tariffkode (varekode)
Land
Vægt
Antal solgte (el. antal købte)
Fakturaværdi (pris på solgt vare) i DKK (el. valutakode).

Kunne være smukt om det kunne laves inden vi får for mange forskellige tariffnumre at holde styr på.

I er velkomne til at skrive direkte til mig, hvis I har yderligere spørgsmål til hvad det er jeg søger.

vh. Nina Jarlstad
Hej igen og tak for at følge op,

Hvis vi kommer til et sted, hvor vi vil undersøge muligheden for implemtering, så kan det godt være jeg hiver fat i dig igen, så jeg er helt sikker på vi gør det rigtigt.

I forhold til at skrive det på varelinjen, så dine kunder kan se det, så vil jeg gøre dig opmærksom på, at du kan skrive det i varenanvet, eller beskrivelse og så synliggøre dette på fakturaen, så har de informationen med. Vil du kunne bruge den løsning? :)
Hej igen - det lyder rigtig godt. Vi krydser fingre for at I vil kigge på det igen.

Vi synes det bliver for uoverskueligt at skrive tariffnr. i vareteksten, da det er den samme tekst vi bruger til at lave bestillinger hos leverandører osv. Så det vil helt klart være at foretrække at det er et felt, man kan tilvælge at få på sin faktura (eller bestilling hvis man vil det). Men vi har overvejet muligheden - det er bare ikke helt optimalt. Rent visuelt vil det også se bedre ud at det er en kolonne for sig selv.

Det vi ønsker os allermest er at kunne lave en rapport/udtræk direkte på et tariffnr. for så vil vores BI højst sandsynligt også selv kunne generere det udtræk vi skal bruge.

vh. Nina

Hej Nina, det er helt fair, hvis det skal bruges til noget statistisk efterfølgende, så bliver det lidt mere besværligt, men du kan dog godt differentiere visningen af kolonnerne på fakutra og bestilling, så fx varebeskrivelsen kun bliver vist på salgsfaktura, men det er selvfølgelig op til jer smiley

Ja - ok. Det er jo til brug for Danmarks Statistik, så det er ikke noget vi bare kan undlade at lave. Vi har ikke specielt mange forskellige varer, så vi har indtil videre kunnet klare det manuelt. Men jeg undrer mig over hvordan andre løser det, hvis man fx. har en webshop, der sælger mange forskellige varer til EU lande. Men måske har de så en app tilknyttet.

Vi synes blot at det ville være på sin plads at e-conomic lavede det felt en gang for alle eller i det mindste sørgede for at det var med i jeres professionelle løsning, som vi abonnerer på.

vh. Nina
Hej Nina,

Bare lige til info, så har jeg sendt dig mail vedrørende sagen har :)

Hej igen, 

Forslaget omkring at danne en fil har nu ligget herinde. Det er ikke en af vores mest efterspurgte funktioner. Det er dog noget vi har hørt til før og på den baggrund vil jeg tage med i vores pulje af forslag vi overvejer. Det betyder ikke der er garanti for, at vi kigger på det, men det fra den liste vi plukker de forslag, som skal udvikles. Jeg sætter derfor forslaget til overvejes for nu. Jo flere stemmer forslaget her vil få, jo større chance for vi kigger på. Omvendt vil en mangel på stemme over tid højst sandsynligt betyde, at andre nye og mere efterspurgte funktioner vil tage pladsen på listen, men det er en vurdering vi tager løbende.

Rigtig god dag smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)