Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Momskoder på kontokort

0
Jeg ønsker at kunne se på kontokort om der er moms eller ej på hver postering, det burde være lige til.

Jeg har en kunde hvor der på en omsætningskonto står momskode på alle posteringer, det burde være fint. Vi finder ud af at enkelte kunder er oprettet til "Indland uden moms" og derfor er faktureret uden moms.

Jeg finder så ud af at momskoden ud for hver postering på kontokortet ikke vedrører den enkelte postering men istedet er tilknyttet kontoen. Jeg ønsker at momskoden på et kontoudtog fortæller om der er ført moms på den enkelte postering.
i Forslag » Andet af (120 points)

1 Svar

Hej og tak for dit forslag.

Hvis du trækker et kontokort vil posteringen som udgangspunkt afspejle momskoden. Et finansbilag fra kassekladde vil fx stå uden momskode, hvis det er bogført uden moms. Det er uagtet, hvilken konto der bogføres på. Det vil jeg lige starte med at understrege.

Når der bogføres et salg vi en salgsfaktura, er der dog en enkelt undtagelse og det er den du beskriver her. Grunden til dette er, at det altid er kontoen, som bestemmer momskoden. Dette gælder dog ikke når der er indland uden moms, da momsen altid fjernes her.

Hvis der fx er tale om EU (rubrik b), så ville det udelukkende være kontoen der bestemmer. Derfor går det kun galt, hvis der bruges indland uden moms på en konto med moms. De to valg her konflikter altså med hinanden, fordi kontoen som udgangspunkt er bestemmende, men der samtidigt er en ekstra regel, som fjerner momsen fra bogføringen ved indland uden moms.

Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil se den gældende momskode og det kan du også i alle tilfælde ud over lige præcis det, hvor salg med og uden moms begge bogføres på en konto med moms.

Jeg vil lige nævne, at dette kan løses, hvis du bogfører det på hver sin konto. I forhold til standardopsætningen kunne alle salg med moms være på 1010 og salg uden moms kunne være 1030.

Så vil det optræde som du ønsker det. Husk disse konti kun er vejledende, så du skal lige tjekke om de passer til din opsætning.

Jeg ser frem til at høre fra dig. Spørg endelig ind, hvis der noget du er i tvivl om :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Tak for svar, det er meget brugbart

Det eneste minus er behovet for at oprette en omsætningskonto som kunden ikke må bruge, det finder vi en løsning på

Mvh Martin
Hej Martin.

Super fedt du kunne bruge det.

Ja, der skal optræde en konto mere. Hvordan i laver opsætningen vil jeg lade være op til dig, så det giver bedst mening i jeres tilfælde. Jeg er altid til sparring, hvis det skulle interessant.

Hvis du har flere spørgsmål, så skyder du bare løs.

Rigtig god dag :)