Hej Helge
Jeg læser, hvad du skriver og jeg forstår din frustrationer. De emner du beskriver her er noget som har været omtalt før, og det er helt sikkert reelle problemstillinger.
I forhold til kostprisen, så har du helt ret i, at den som udgangspunkt altid vil falde på DKK. Jeg synes dog dog man kan argumentere for, at indkøbsprisen kunne angives i en anden valuta. Bemærk der er forskel på kostpris og indkøbspris.
Man kan ikke angive dette som du nok allerede ved. Jeg vil dog gøre dig opmærksom på, at man kan tage den sidst anvendte indkøbspris og bruge den næste gang. Det vil sige, hvis du sidste gang har købt en vare til 100 EUR, så vil systemet huske dette og bruge den samme indkøbspris.
Det vil altså sige, at du ikke kan taste den på varen, men du kan bruge den du brugte sidst.
Dette gælder dog ikke, hvis man starter med at lave en bestilling, da funktionen ikke virker her. Det ser ud som om du bruger bestilling, men jeg ville alligevel præsentere det for dig, hvis det kan hjælpe.
I forhold til at taste leverandørfaktura og vareleverandørfaktura, så kan jeg godt forstå, at man kan komme ud for at skulle lave en kombination af disse. Det er også en sag vi har haft før. Jeg har sad længe med en af vores udviklere og snakkede om dette og uden at jeg er ekspert i alt det der ligger inde bagved systemetmen den er blevet afvist på baggrund af de tekniske udfordringer, der er ved det.
Jeg har dog lige to løsninger, som måske kan hjælpe dig.
Enten kan du lave en klassiske ved at bogføre det over to gange. En under lager og en under regnskab.
Ellers kan man også være lidt mere kreativ. Du kan på en vareleverandørfaktura angive fragt, gebyr og samlerabat.
Felterne er dog som udgangspunkt blot lavet til at angive omkostninger eller rabatter på en vareleverandørfakturer. Lad os antage at du bruger fragt, hvilket er den mest almindelig, men at du ikke bruger samlerabat. Så vil du kunne angive -100.000 i samlerabat, minus fordi det er en rabat, hvilket vil føre til, at vareleverandørfakturaen stiger med 100.000 i værdi. Du kan så ud for opsætning på leverandørgruppen bestemme, hvordan de 100.000 skal bogføres. På denne måde har du alle dine lagervarer + værdien er de ydelser du normalt skulle bogføre via regnskab. Denne løsning ved jeg før har hjulpet andre kunder, så det kan være den også kan hjælpe dig :)
Jeg tror det var svar på de direkte spørgsmål du havde.
Så skriver du også, at vores lagermodul er en halvhjertet løsning. Jeg er ikke helt enig, men jeg er enig, at vores lagermodul ikke er for alle. Der findes mere komplekse lagerstyrings muligheder ude på markedet og heldigvis har vi et samarbejde med mange af dem, så du kan få en løsning direkte integreret til e-conomic. Du kan læse meget mere om vores partnere herinde, eller ringe på 78 79 19 55. Det er her vores eksperter omkring integrationer sidder klar til at hjælpe. Jeg håber det kan være med til at fylde det hul ud i jeres behov, som vi ikke kan dække. Jeg er nemlig helt enig. Vi har rigtig mange fede ting i e-conomic, men dem vi ikke har, kan tit løses ved hjælp af en partner :)
Jeg håber jeg har fået besvaret dine spørgsmål, ellers må du endelig følge op, hvis der skulle være mere. Samtidigt, så håber jeg, at du kan finde en løsning, som giver dig den bedste oplevelse.