Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Fast udenlandsk valuta på finanskonti

+1
Kære e-conomic,

Det ville være fantastisk, hvis man kunne sætte default valuta på en finanskonto. Vi har flere kunder, som har konti, der bogføres i udl. valuta, så som mellemregninger med søsterselskaber i udlandet eller bankkonti i valuta. Som det er i øjeblikket skal man huske at ændre valuta ved bogføringen hver gang man vælger en af disse konti.

mange hilsner

Bodil Retbøll (Økomatch)

Med venlig hilsen Bodil Retbøll cand. merc. aud. (Indehaver) (mobil 22477172) Økomatch ApS www.okomatch.dk info@okomatch.dk
i Forslag » Andet af (2.9k points)

3 Svar

Super ide
Forslag af (190 points)
Hej Bodil :)

Som udgangspunkt kan jeg godt følge tanken at sætte en konto op til en bestemt valuta.

Jeg kan dog se udfordringer i forhold til brugen af dette sammen med debitor og kreditorstyring. Derfor vil jeg gerne inddrage dig i mine overvejelser og se om vi kan finde en løsning, der ikke konflikter med andre arbejdsgange i e-conomic.

Lad os antage, at det er muligt at sætte en fast valuta op på en konto.

Hvad skal systemet så gøre, hvis du fx har en kunde, som er sat til USD, men kontoen er sat op til EUR?

Det kunne være på en faktura, hvor kontoen bliver valgt ud fra varegruppen. Her stemmer den valgte konto i forhold til omsætningen ikke overens med kunden.

Det kunne også være i kassekladden, hvor man laver en manuel kundefaktura eller en indbetaling. Her kan der igen opstå en forskellighed i forhold til valuta.

Samme situation er til stede på kreditorsiden.

Jeg håber du vil give dit syn på sagen, når man stiller det op på denne måde :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper,

Tak for dit svar. Jeg mener stadig at det skal kunne lade sig gøre som en mulighed. På nøjagtigt samme måde som når man lægger valuta på en kundes stamdata. Det hindrer ikke én i at bogfører eller fakturere i anden valuta, men systemet vil altid foreslå kundens valuta. Systemet omregner jo altid til DKK, så den del er på plads. Hvis vi stadig fokusere på finanskontiene, er det klart en fordel at kunne afstemme til en bankkonto i udl. valuta, men dette kræver at man er meget opmærksom på, at alle posteringer på kontoen er i udl. valuta. Her kunne det hjælpe at kontoen kan sættes op, så udl. valuta bliver foreslået ved brug i kassekladden. Håber at det giver mening. Ellers må du gerne ringe. Det kan være nemmere at forklare i en telefon.
Det giver helt fin mening og det kan sagtens være vi kan finde en løsning :)

Min udfordring ligger i, hvilken valuta skal vælges, hvis der er to modstridende informationer omkring, hvilken valuta der skal vælges.
Skal det den valuta på kontoen som er gældende, eller skal det være den på kunden/leverandøren?

Det kan godt være det er en situation, som sjældent vil opstå, men jeg er nødt til at tænke disse detaljer ind, når jeg skal præsentere en løsning til vores udviklere :)
Kunne systemet ikke blot komme med en melding/advarsel om at debitors valuta ikke stemmer overens med finanskontoens valuta og så ellers holde sig til debitors valuta. Det skal jo stadig bare være en mulighed.
Jo, det er bestemt en mulighed.

Jeg prøver lige at formulere det, så jeg er sikker på det er en løsning du kan bruge.
Opsætningen af valuta på debitor/kreditor vil fungere ligesom nu. Ingen ændringer i forhold til dette.

Der skal også bare være mulighed for at lave en 'tvungen valuta', som vil blive valgt på kontoen.
Hvis der så er to valuta, som konflikter, vil systemet advare og gøre opmærksom på, at man bruger en anden valuta end der er angivet på kontoen, men fortsat tvungen den valgte valuta på debitor/kreditor gennem.

Ville det give mening for dig, hvis vi kigger på en løsning, der fungerer sådan? :)

Hej Bodil, 

Det er nu muligt at angive en fast valuta på dine konti direkte inde i kontoplanen. 

Rigtig god dag smiley


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)