Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Registrering af leverandørbetalinger

0
Følgende er måske et dumt spørgsmål ...

Er det muligt at bogføre en betaling til en leverandør, således at fakturanummeret og beløbet er registreret, samtidig med at man bogfører transaktionen til en bestemt udgiftskonto - jeg bogfører normalt næsten alt som finansbilag, men her mangler jeg mulighed for at søge regelmæssige leverandørs fakturanumre, eller se hvor meget jeg har handlet med en bestemt leverandør i en given periode. Vælger man derimod at bogføre det som en leverandørbetaling (som jeg troede var løsningen) så har man ikke længere en udgiftskontofelt i posteringskladden. Jeg har flere regelmæssige leverandører, hvor jeg henter ting til forskellige formål - altså forskellige udgiftskonti.

Hvorfor kan man ikke begge dele?

mvh/Adrian
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (2.3k points)

1 Svar

Hej Adrian 

Tak for dit spørgsmål. 

Ud fra din beskrevet arbejdsgang, så tolker jeg dit indlæg som om at du foretager 2 handlinger på samme tid - ret mig gerne hvis jeg læser det forkert? 

Når man vælger at bogføre ens regnskab ved brug af finansbilag, så er det også det der kaldes for et finansbogholderi, hvilket betyder at der IKKE benyttes kreditorstyring. 

Det betyder, at når du bogfører dine udgifter via et finansbilag og derefter ønsker, at udligne det med en leverandørbetaling, så er det korrekt, at systemet gerne vil vide hvilken konto du betaler regningen fra og ikke dine udgiftskonti.  

Så hvordan får du det løst - spørger du så? :-) 

Du skal træffe et valg. 

1) ønsker du at fortsætte med at bogføre alt, som finansbilag? I så fald, så er det KUN muligt at påføre leverandørens fakturanummer i - tekstfeltet - hvor du indtaster din bogførings tekst. 

2) Såfremt leverandørens fakturanummer er en afgørende oplysning for dig? Så vil jeg anbefale at du opretter det du køber ind til virksomheden som en leverandørfaktura og såfremt du har behov for at fordele dine udgifter ud på flere udgiftskonti? Så gør brug af fordelingsskabelonen

Er det en løsning der kan fungere for dig? 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Bogføringshjælp af 🔒 (102k points)
opdateret