Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Sletning

0
Jeg indrømmer med det samme at jeg intet aner om bogføring og regnskab.

Jeg har indkøbt et skrivebord og stol til mit firma og har forsøgt at bogføre dette men når man intet aner om det så er det lidt svært at vælge hvilken konto man skal bruge så jeg vælger en tilfældig under Drift og inventar.

Der dukker en fin postering op i min kasseklade og jeg bogføre kasse kladen, så går jeg ind under rapport for lige at se om det gik godt og finder ud af at der er noget galt med momsen, formengentligt har jeg valgt en konto uden moms.

Men nu kan jeg ikke finde ud af slette den postering, jeg prøver at tilbage føre den og ret lidt i den men nu går det endnu mere galt og jeg får vide der er flere posteringen med samme bilags nummer og jeg kan se på bankkonto udregningen at den er helt galt.

Hvordan sletter jeg alle posteringer for et bestemt bilag, så jeg kan indtaste den igen??

Er der evt. et sted hvor man kan se en forklaring på alle de forskellige posterings konti?
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (160 points)
status opdateret af

7 Svar

Hej Steen

Først vil jeg sige, at det er meget modigt af dig, at kaste dig ud i bogføringen selv, når du intet kender til det i forvejen. Der er MANGE ting der kan gå galt. Jeg kan varmt anbefale dig et kursus i bogføring hos Andreas Stahlberg eller Regnskabsskolen - så vil du være godt rustet til dit projekt. Du kan også alliere dig med en ekstern bogholder, der kan holde dig i hånden i den svære opstartsfase.

Dernæst til dit spørgsmål.

Et skrivebord og stol til firmaet kan med fordel posteres på småanskaffelser - konto 3617, hvis værdien er under 12.300 pr. stk. netto. På den konto er der tilknyttet en momskode I25, hvorved momsen bliver korrekt (Debet 3617 / kredit 5820 (bank) ). Den konto du har valgt (drift og inventar), hører under større indkøb, der skal afskrives over en årrække. Du skal som udgangspunkt bruge de konti, der ligger under resultatopgørelsen, og ikke under balancen, medmindre købet af en enkelt genstand er over kr. 12.300.

For at føre bogføringen retur skal du gå i bogføring, posteringer og indtaste bilagsnummeret. Helt til højre ud for det pågældnede bilag klikker du på ikonet vis transaktioner. Du får en popup, der viser det bogførte bilag. Ovenover posteringerne ses et ikon der hedder tilbagefør. Det klikker du på og udfylder en tekst; du får herefter posteringen ind i din kassekladde. Du skal ikke tage dig af, at den advarer dig imod, at bilagsnummeret er brugt tidligere. Det er ok. Du skal bare huske at skrive en god og forklarende tekst, f.eks. tilbageført pga manglende moms.

Herefter opretter du en ny linje med købet af skrivebordet og stolen, under samme bilagsnummer eventuelt.

Et godt råd er, at du aldrig bogfører kladden, før du har fået den tjekket af en kyndig person. Kassekladden i e-conomic er sat sådan sammen, at selvom du ikke bogfører (trykker på knappen bogfør), slår posteringen igennem i resten af systemet, hvis bare du husker at sætte hak i medtag kladdeposteringer, f.eks. i momsopgørelsen eller i saldobalancen.

Håber du kan hitte rede i forklaringen, ellers skriver du bare igen.

<p>     Mange hilsner<br />     Susanne Røssell<br />     <br />     Bogføring for små og mellemstore virksomheder og hjemmegjort e-conomic-nørd</p>
Bogføringshjælp af (15.8k points)
Hej Susanne,

Tusind tak for det gode råd med kladden det vil jeg holde mig til fremover.

Jeg forsøgte mig med tilbage føring inden jeg skrev forrige indlæg men jeg må virkeligt have gjort noget forkert da det gik helt galt

Jeg vil prøve og om jeg kan få det tilbage ført korrekt ellers må min revisor få det bragt i orden.
Bogføringshjælp af (160 points)
Hej Steen

Hvis du ikke har bogført så meget andet, end ovenstående, kan jeg godt tilbageføre det for dig, så du kan starte på en frisk. Du skal blot vælge mig som administrator, og sende mig en mail med beløb, dato og tekst på kontakt@susannek.nu.

<p>     Mange hilsner<br />     Susanne Røssell<br />     <br />     Bogføring for små og mellemstore virksomheder og hjemmegjort e-conomic-nørd</p>
Bogføringshjælp af (15.8k points)
opdateret af
Hej,

Et mini-spørgsmål:-)

Hvad for nogle konsekvenser har det, Hhvis man, ved en fejl, bogfører en del af de produkter, man har købt, solgt og tjent/tabt på, som småanskaffelser? Og på hvilket plan?

På forhånd tak, Bonheur
Bogføringshjælp af


Hvis det er småbeløb vi snakker om, er det ligegyldigt. Er det større beløb, vil det give et skævt billede af dit dækningsbidrag, da dine direkte omkostninger bliver mindre end reelt. Det betyder ingenting for dit resultat, da varen er solgt, og derfor ikke længere ligger i din status som en lagerbeholdning (hvis du kører med lager).

Hvis det generer dig eller din revisor, ville jeg beregne det samlede forkert-bogførte beløb (netto) og flytte det fra småanskaffelser til direkte omkostninger i 1 post, og henvise til de bilag det drejer sig om.

Hvis din omsætning er større end 300.000, og du skal afgive regnskabsoplysninger i din selvangivelse, vil beløbet for småanskaffelser ligeledes være for højt.

<p>     Mange hilsner<br />     Susanne Røssell<br />     <br />     Bogføring for små og mellemstore virksomheder og hjemmegjort e-conomic-nørd</p>
Bogføringshjælp af (15.8k points)
Tak for dit prompte svar  

Kommer det ikke an på om jeg tjener på varen og hvor meget?
Er det ikke at mine direkte omkostninger bliver større i stedet for? hvis jeg tjener på varerne selvfølgelig!

Venligst,
Bonheur
Bogføringshjælp af
Hvis du ikke afholder udgiften til køb af varer på kontoen for varekøb, så bliver de direkte omkostninger ikke større - så er det kontoen for småanskaffelser, der bliver forøget. Og det har intet at gøre med, om du tjener på varen. Det er klart, at taber du på en enkelt vare, vil dit dækningsbidrag på den enkelte vare være negativt, og jo højere udgifter du har på varen, jo lavere dækningsbidrag vil du have. Men dit endelige resultat for overskud/underskud, som du skal angive til skat, vil ikke være påvirket af, om du bogføre udgiften på varekøb eller på småanskaffelser.

Måske jeg misforstår dit spørgsmål

<p>     Mange hilsner<br />     Susanne Røssell<br />     <br />     Bogføring for små og mellemstore virksomheder og hjemmegjort e-conomic-nørd</p>
Bogføringshjælp af (15.8k points)