skjule irrelevante overskrifter  Emne er løst

Her kan du skrive dine ønsker og gode idéer, der vil gøre e-conomic nemmere at bruge.

skjule irrelevante overskrifter

Indlægaf Leo Lund » 27. jan 2012, 10:30

Hej

Når jeg danner en saldobalance for en kunde - så skjules konti uden bevægelser og tilsvarende bliver sumkonti usynlige når der ikke er saldo.

MEN

Overskrifterne står der - og mange gange er de til mere forvirring end gavn.

Forslag:

I opsætningen af konti - der er der forskellige muligheder alt efter om det er en overskrift, drift, sum eller status konto.

Hvis der ved overskriftskonti kommer et nyt felt således:

[gør usynlig hvis ingen posteringer i kontointerval:]

(teksten må godt gøre kortere - men min fantasi var ikke så god)

og der så er to indtastningsfelter [konto fra] og [konto til]

så kan vi slippe for disse irrelevante overskrifter på saldobalancer, resultatopgørelse, balance m.m.

Selvfølgelig kan jeg bare slette dem - men mange af dem skal måske bruges senere.
Venlig hilsen

Leo Lund Erhvervsbogføring
Oldenborggade 1C, 1.
7000 Fredericia
28 19 82 88
http://www.erhvervsbogfoering.dk
info@leolund.dk
http://dk.linkedin.com/in/leolund
Brugeravatar
Leo Lund

Geografisk sted: Fredericia

Share On:

Share on Facebook Facebook Share on Twitter Twitter

Re: skjule irrelevante overskrifter

Indlægaf Steffen E » 6. feb 2012, 10:42

Hej Leo,

Tak for dit forslag. Jeg forstår til fulde problemstillingen, og kan godt se at der lige pludselig vil være mange poster. Om end jeg også selv i nogle tilfælde ville synes det var rart de kom frem, hvor der ikke stod noget i dem, så kunne jeg vide at der ikke har været nogen poster i den periode. Man kunne også tilføje de ekstra felter, om end de så heller ikke skal forvirre mere end de gavner :) Jeg har tager forslaget videre, så må vi se om teknikerne har et bud på dette - ellers høre vi selvfølgelig gerne fra andre der har et bud - eller også synes dette ville være en super god ide :)

mvh
Steffen Ekelund
Billede
Online regnskabsprogram

Brugeravatar
Steffen E
Site Admin

Re: skjule irrelevante overskrifter

Indlægaf Leo Lund » 7. feb 2012, 08:57

Hej Steffen

Det ser ud til at du har misforstået mit forslag.

Jeg læser dit svar således at du tror jeg vil have konti med "nul" gjort synlige i balancen.

Det er ikke mit forslag.

Mit forslag er at man på en eller anden måde får gjort "overskrifter" - "usynlige" på udskrifter når de ikke er relevante.

Det kan faktisk gøres lidt mere enkelt end jeg fik beskrevet.

Når man ved oprettelse/ændring af konti, skifter i "Type" så bliver de andre felter "grå" når de ikke længere er relevante.

Så et felt som hedder "relevant til konto" vil løse opgaven.

Dette felt skal kun være "sort" - altså åben for indtastning, når der i type er markeret for overskrift.

F.eks.:

I jeres standard kontoplan er konto 3100 overskrift for "Autodrift - personbiler" - her skulle der så indtastes 3199 i det nye felt - og hvis der så ikke er nogen konti med bevægelse i intervallet 3100 til 3199 - så skal overskriften være usynlig på udskrifter.

I jeres standard kontoplan er konto 3900 overskrift for "Afskrivninger" - her skulle der så indtastes 3999 i det nye felt - og hvis der så ikke er nogen konti med bevægelse i intervallet 3900 til 3999 - så skal overskriften være usynlig på udskrifter.

I jeres standard kontoplan er konto 1000 overskrift for "RESULTATOPGØRELSE" - her skulle der så indtastes 4990 i det nye felt - og hvis der så ikke er nogen konti i driften med bevægelse - så skal overskriften være usynlig på udskrifter. Det gælder f.eks. for en åbningsbalance.

Tilsvarende hvis der ikke er anlægsaktiver – så skal der i 5010 ”Anlægsaktiver” stå 5499 – hvis der ikke er nogen anlægsaktiver, så er der jo ingen grund til at overskriften er på udskrifterne.

Det vil give udskrifter uden en masse irrelevante overskrifter.

Om I så vil indsætte som forudsætning at det nye felt kun må indeholde "sumkonti" - eller det er mere frit hvilket kontonummer man skriver - det er jeg lidt i tvivl om - men et krav om at det er en sumkonto - det er vel egentligt rimeligt.

Muligheden skal være der ved "overskrifts" konti - IKKE ved konti som er markeret som "overskrift start" - disse konti skal selvfølgelig altid vises i saldobalancer.
Venlig hilsen

Leo Lund Erhvervsbogføring
Oldenborggade 1C, 1.
7000 Fredericia
28 19 82 88
http://www.erhvervsbogfoering.dk
info@leolund.dk
http://dk.linkedin.com/in/leolund
Brugeravatar
Leo Lund

Geografisk sted: Fredericia

Re: skjule irrelevante overskrifter  Emne er løst

Indlægaf Steffen E » 7. feb 2012, 11:30

Hej Leo,

Tak for uddybningen - jeg fangede det faktisk første gang - om end mit svar ikke bærer prag af dette - tak for uddybningen, nu er der i hvert fald ikke tvivl om det :) Jeg har lagt det videre til teknikerne, og det ligger som et forslag til forbedring.

mvh
Steffen Ekelund
Billede
Online regnskabsprogram

Brugeravatar
Steffen E
Site Admin

Tilbage til Forslag til et nemmere e-conomic