Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføring af rabat fra forbrugsforening og Lic

0
Vi har en aftale med forbrugsforningen og Lic, hvor kunden får xx% i rabat ved køb.

Men kunden betaler det fulde beløb, da rabat bliver tilskrevet kunden en gang om md.

Det vil sige at hvis en kunde køber varer for 1000,- og betaler med sit Lic kort, er det 1000,- der bliver trukket og faktureret.

En gang pr. md får vi så en afregning fra Nets som håndtere rabatten, hvor denne bliver trukket fra inden udbetaling til os.

Så hvis vi har feks har transaktioner for 1000,- og rabat og provison udgør 100,- så overføre de 900,- , men det fakturerede beløb er jo 1000,- hvordan bogføre man sig ud af det
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (910 points)

2 Svar

Jeg vil lave en konto for rabatter (under omsætning i resultatopgørelsen) således af man får det samlede salg efter rabatter. Her vil jeg så lave kreditnota'er der svare til rabatten således at jeg kan udligne debitoren.

 

Hvis du kender størrelsen af provisionen, bør du lave en konto for salgsprovision (under direkte omkostninger) således at du kan se dine salgsomkostninger.

 

Eks.

Faktura på 1000,00

 

Når indbetalingen finder sted, laver du kreditnota, både på rabatten f.eks. kr. 50,- (husk at denne skal tildeles konto for rabatter), samt på provisionen f.eks kr. 50,-  (husk at denne skal tildeles konto for provision, direkte omkostninger).

 

Således bliver dit salg kr. 950,- i dette eksempel, og salgsomkostninger  på kr. 50,-.

 

Når du har lavet kreditnotaen kan du udligne debitor direkte på debitorbetaling.
Bogføringshjælp af (2.7k points)
Ok, jeg kender ikke provisionen, det er således at hvis man tilbyder 9% til kunderne, bliver der fratrukket 10% inden overførelsen, den sidste procent er provision.

Men når man får opgørelsen er det ikke delt ud på transaktioner, men der står det samlede salg på LIC kort den pågældende måned.

Feks spetember transaktioner samlet 10.000 fradrag rabat + provison - 1000,- til udbetaling 9000,-

Og så bliver der overført 9000,- fra Nets som bogføringsmæssigt skal fordeles ud på de forskellige debitorer. Så man har ikke mulighed for at kreditere hver enkelt debitor med rabatten.

Det er det der er problemmet
OK!

 

Du kan lave en balancekonto der hedder "nets" svarende til en bankkonto. Når du modtager penge fra nets debitere du bank og kreditere konto "nets", herefter laver du udligninger i debitorer med konto "nets" som modkonto.

 

Nu stemmer dine debitorer og du mangler at afstemme konto "nets"!

 

Restbeløbet i konto "nets" er en blandning af rabatter og provision, jeg går ud fra at nets sender en opgørelse på deres provision, denne posteres på "salgsomkostninger", restbeløbet er herefter rabatter der posteres på konto for rabatter. Nu stemmer din konto for "nets", og du har alle de posteringer du skal bruge.

 

Har du yderligere spørgsmål, så send mig en mail.
Bogføringshjælp af (2.7k points)
Nu har jeg læst dit svar et par gange og tror den er ved at sive ind.

Eks.  ved modtagelse af 10.000 fra Nets hvoraf 500,- er provision og 500,- rabat

Debet 10000,- Bank

Kredit 10000,- Nets

Diverse debetitore

Kredit  9000,- på forskellige debitore

Debit 9000,- Nets

Men hvis det skal stemme skal Nets Debiteres og salgsomk og provision krediteres. Normalt bliver en omkostning jo debiteret
Du er der næsten!

 

Hvis du får 10.000,- fra nets er omkostningerne trukket fra.

Så det bliver:

Debet 10000 Bank

Kredit 10000 Nets

Diverse debitorer udlignes (de er i dette tilfælde 11000, med de 10.000 der står på nets komme saldo på konto nets til at stå i Debet med 500,- i provision og 500,- i rabat).

Nu kan du kreditere nets med med restbeløbet, og DEBETERE dine udgifter/rabatter.

 

Du får jo mindre ind på netskonto end du udligner for, hvorfor konto nets kommer til at stå i debet.
Hvoar bør konto for rabatter og slagsprovision ligge i kontoplanen?
Rabatter under indtægter i resultatet Konto 1000-1099, Salgsprovision under direkte omkostninger i resultatet Konto 1300-1399.