Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføring af udligning af minus

0
Hej jeg driver en enkeltmandsvirksom og så at sige så hæfter min privat økonomi jo på firmaets bekostning af dens underskud..

Og eftersom firmaets underskud er mit underskud og har "samme" økonomi så tænkte jeg på om der på en eller anden måde er en post eller hvad den post skal hende og hvordan den skal bruges ang moms betegnelserne osv.

Lige nu har jeg næsten 4000 kr i underskud som er støttet af en kredit hos min bank så reelt ingen problemer, men det jeg søger mulighed for at jeg kan i tide og utide smide penge over til mit firma for at udligne hvis der ikke er nogle kunder og det bare står stille uden at de skal tilbage føres.

Hvordan skal det bogføres hvis man kan/må? Det er jo trodsalt min egen økonomi så logisk set burde jeg kunne udligne.

 

Mvh.
Miki Kristiansen
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (160 points)

1 Svar

Hej Miki

Du skal forsøge at holde din virksomhedsøkonomi og din privatøkonomi så adskilt som muligt, da dette vil give dig et bedre overblik over dit firma, og gør at du/din revisor kan holde styr på dine indskud/hævninger da de er vigtige i forhold til din skattebetaling. Så forsøg så vidt muligt at holde din privatøkonomi udenfor.

Når det så er sagt, så skal du jo også have noget løn, og nu her kan det være nødvendigt at indskyde nogle penge. Man vil derfor i en personlig virksomhed altid have nogle transaktioner med sig selv privat. Hvis du har oprettet din kontoplan fra en standard i systemet, så har du konto 6120 - Årets indskud kontant, denne konto skal du bruge når du indskyder penge i virksomheden, som du omtalte her. Der er ingen moms i dette! Når du på et tidspunkt skal hæve nogle penge, fordi du skal have noget løn, så skal du bruge konto 6130 - Årets hævninger kontant. Hvis du ikke har disse konti i din kontoplan, så skal du oprette dem som statuskonti uden moms.

For at holde det så sipelt som muligt så forsøg at holde antallet af transaktioner med dig selv privat nede. Det vil sige forsøg kun at hæve til løn en gang om måneden. Ligeledes når du nu skal indskyde nogle penge, så lad være med at indskyde en masse småbeløb, svarende til det du skal betale, tag i stedet og vurder hvor meget du skal betale indfor nærmere fremtid, og så indskyd dette som et beløb.

Mvh.

Anders

Med venlig hilsen Anders Bærentzen registreret revisor Din Revisor ApS dinrevisor.net ab@dinrevisor.net 50 50 34 60
Bogføringshjælp af (5.6k points)