Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Moms - koder i E-conomics

0
Jeg køber varer i Danmark, EU og udenfor EU. Dertil har konti 1310, 1320 og 1330. Hver af disse har en tilknyttet momskode fra E-conomics.

Køb i Danmark konto 1310 har momskode I25 og U25 - forstår jeg som indgående og udgående 25% moms

Køb i EU konto 1320 - hvilken momskode???

Køb udenfor EU konto 1330 - hvilken momskode???

Jeg har spurgt på chatten og fik svaret, at udland var IV25 og at jeg skulle spørge min revisor.

Håber at der er en, som kan hjælpe mig her.

Laila

BaliQuilt
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)
Hej Laila og Lasse

Til Laila angående moms koder og opsætning i e-conomic, så er der meget hjælp at hente under e-copedia emne MOMS.

Ved varekøb i et EU-land og lander uden for EU (andre udlande) skal der l ikke bruges den samme momskode.

Vare køb i andre udlande (ikke EU-lande) blever belagt med importmoms som betales direkte til SKAT ved inførelsen.

Hilsen

Claus

2 Svar

Hej Laila

Som udgangspunkt kan vi ikke besvare disse meget nærmere - men er der tale om konti til brug for køb af varer i udlandet - med tryk på VARER, ydelser har sin egen kode - så er der tale om IV25 - da den symboliserer indgående varer 25% - men som det der hedder reverse charge dvs. udenlandsk så den beregner et tal - men det ikke får nogen bogføringsmæssig effekt.

 

Så chat svaret er det helt rigtige i dit tilfælde, inklusiv den del som hedder at du skal forhøre dig med noget professionel rådgivning. Det er altid væsentligt at være på forkant da omkostningen til rådgivning og ordentlig opstart ALTID er mindre end prisen for en totaloprydning fordi man ikke gjorde det rigtigt første gang.

Med venlig hilsen Lasse Bager Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Bogføringshjælp af 🔒 (34.9k points)
Tak for svaret, Lasse. Jeg er ikke utilfreds med dit svar eller svar på chatten. Jeg har bare ikke fået et konkret svar, som jeg kan bruge til noget.

Jeg har prøvet at skrive meget specifikt, jeg skal vide, hvilken moms jeg skal vælge når jeg køber VARER til videresalg fra både lande indenfor EU og udland. Jeg spørger for at sikre, at min momsopgørelse stemmer.

Ja, jeg kan rådføre mig, men hvis alle spørgsmål har det svar, så er systemet jo ikke henvendt til "menígmand". Som dog har et merkononmodul indenfor økonomi.

Jeg mener, det er et konkret spørgsmål, hvortil der kan gives et konkret svar.

Hvilken momskode har varer købt fra lande indenfor EU?

Hvilken momskode (ingen, tror jeg), har varer fra lande udenfor EU?

Ser frem til et svar

Laila
Hej Laila

Svaret er i begge tilfælde IV25 - beskrivelsen vedr. EU under momskonti er lidt misvisende.

Jeg troede lidt jeg havde svaret, men kan godt se jeg ikke er helt klar i spyttet.

Varekøb fra udlandet skal registreres på en konto med IV25 - leverandøren/kreditoren skal i systemet sættes til den pågældende momskode - EU/udland og så klarer systemet resten.

Men for at få det på momsrapporten i e-conomic skal du bruge Kreditorer.
Tak for hurtigt svar, Lasse.

Det vil sige, at når jeg opretter kreditor skal koden være den samme IV25 uanset om det er indenfor eller udenfor EU?

Laila

Præcis smiley

Hej Laila og Lasse

Til Laila angående moms koder og opsætning i e-conomic, så er der meget hjælp at hente under e-copedia emne MOMS.

Ved varekøb i et EU-land og lander uden for EU (andre udlande) skal der l ikke bruges den samme momskode.

Vare køb i andre udlande (ikke EU-lande) blever belagt med importmoms som betales direkte til SKAT ved inførelsen. 

Hilsen

Claus

Bogføringshjælp af (290 points)

Hej Claus

Tak for dit svar, jeg ville heller ikke forvente, at det var samme kode, i og med de skal angives forskelligt på momsopgørelsen. Med hensyn til hjælp under emnet MOMS, så har jeg været der, inden jeg stillede mit spørgsmål. Fordi jeg ikke kunne se svaret der. 

Men nu er jeg for alvor i tvivl, når Lasse fra E-conomics skriver, at de har samme kode og nu skriver du noget andet surprise