Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Hvordan håndterer man leverandørordre, hvor faktura kommer først - og uger senere kommer varerne?

0
Jeg ville ikke gøre overskriften for lang, men nu håber jeg, at den er beskrivende og rammende nok.

Min udfordring er, at i min webshop forudbetaler jeg mit indkøb i to rater, fakturaen ankommer ved afskibning 4  - 5 uger efter bestilling, mens varerne og dermed også oplysning om fragtomkostninger først ankommer flere uger senere.

Jeg er nødt til at bogføre leverandørfakturaen i samme periode som den anførte fakturadato, men varerne ankommer typisk i en senere periode - ja, måske endda først i næste regnskabsår. Ved vareankomst oplyses til mig resultatet af fortoldning samt den totale fragtomkostning. Hvordan kan jeg afspejle disse beløb som kostpristillæg på de varer, der er på fakturaen, der blev bogført i en tidligere periode?

Jeg kan ikke finde nogen beskrivelse af, om og hvordan dette kan lade sig gøre, men jeg håber, at nogen har det helt rigtige svar til mig.

På forhånd tak!
i Spørgsmål » Lager af (230 points)
status opdateret af 🔒

1 Svar

Hej Per

Som udgangspunkt kan man vælge at benytte sig af leverandørtillæg i procent - da fragt og told oftest knyttes til kostprisen på det afskibede produkt er det en mulighed.

Dette tillæg kan du fører i resultatopgørelsen og så modregne når den endelige opgørelse kommer - så kan man løbende evaluere sin procentsats så man med sikkerhed ikke booster lageret unaturligt.

Håber det gav mening, da systemet desværre ikke er bygget til at håndtere det på anden måde - eneste andet alternativ er at du laver lagerreguleringer udelukkende på prisen, men det kan nok godt være en omfattende affære.

Med venlig hilsen Lasse Bager Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Spørgsmål af 🔒 (34.9k points)