Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Hvordan bogfører jeg moms?

0
Gennem tiden ? fra bøgerne, over RUF-bogføringsmaskinen til PC plus og nutidens regnskabsprogrammer, har der været forskellige måder at gøre tingene på. Nogle af dem bestemt af producenten, andre opbygget efter tradition for det dobbelte bogholderi.
 
I e-conomic har vi valgt at give mulighed for at man kan sætte en primokonto på balancekonti, således at man ved afslutningen af regnskabsåret automatisk får ført et beløb til en konto. I forbindelse med fx vores momsopgørelse har vi taget udgangspunkt i dette princip, således at man i det nye regnskabsår får en konto med det beløb, året åbner med, og momskontiene bliver derved automatisk nulstillet.

Hvilken konto skal jeg bogføre momsafregningen på?
Momstilsvaret (uanset om man betaler eller får penge tilbage) bogføres således på en konto for momsafregning. I vores standardkontoplan er det konto 6917 Betalt moms.

Skal jeg nulstille mine momskonti?
Kun hvis det giver mening for dig selv, og den måde, du har tilrettelagt dit bogholderi på. Og hvis du er på det rene med, hvad der sker med momsopgørelsen, når du gør det.

Hvis du nulstiller momsen, skal du dog huske at gøre det på den rigtige dato, dvs. i momsperioden (typisk vælges den sidste dato i perioden). Derimod vil det generelt være forkert, og må især frarådes ved brug af e-conomic, at bogføre den betalte moms på kontoen for indgående moms og omvendt.

Hvordan opdager jeg fejl, hvis jeg ikke nulstiller efter hver momsafregning?
Hvis man vil undgå at den indberettede momsopgørelse pludselig ændre sig, fordi der - efter momsafregningen - dukker bilag op for perioden, eller man fx får bogført en kreditnota på en forkert dato, kan man under fanebladet -> Indstillinger -> Regnskabsår spærre perioden ved at klikke på dato-ikonet.

  Svend Christiansen Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
i Spørgsmål » Andet af (5.1k points)
status opdateret af

Venligst log på eller opret profil for at svare på dette indlæg.