Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Forfaldsdato på Fakturaer

+6
Kan se, at der er mange indlæg vedr. muligheden for at ændre betalingsdato på bogførte fakturaer. I afviser konsekvent at ændre dette - hvorfor egentlig?

Da det jo også må være i jeres interesse at gøre systemet så brugervenligt som muligt, må der jo være en specifik grund til at I ikke arbejder videre med dette?

Syntes I skal genoverveje, det kan ikke være særligt svært at programmerer - da de fleste andre systemer har denne mulighed.

Bedste hilsner

Gitte Hein
lukket som en kopi af: Ændring af forfald
i Forslag » Andet af (290 points)
lukket af 🔒

2 Svar

Hej Gitte. Super godt du skriver.

Det er helt rigtigt, at det er noget vi har hørt før.

Grunden har langt hen af vejen været, at vi har et løst princip om ikke at rette i noget, der er bogført. Man kan argumentere for, at dette ikke vil være at rette i finansen af bogføringen og man kan godt på den baggrund overveje at afvige fra princippet i det her tilfælde.

Min opfattelse af dette er, at det i langt de fleste tilfælde er på salgsfaktura, at I ønsker at kunne rette. Hvis jeg tager fejl, så må du meget gerne rette mig.

Fordi det er på salgsfaktura, så har vi førhen argumentet for, at man kan lave et kontoudtog via salg -> rykkere. Planen var her at udvikle funktionalitet, som gjorde det muligt at rykke på enkelte faktura og ikke på et samlet beløb, hvilket også er ønsket af en del. På den måde kunne vi slå to fluer med et smæk og skabe værdi for endnu flere brugere.

Vi har endnu ikke gjort dette muligt og derfor kan godt forstå din undren i forhold til, at vi ikke har gjort noget. Jeg vil gerne tage din problemstilling op igen. Hvordan vil det virke for dig, hvis man via rykkere kunne gøre det muligt?

Det er vigtigt for mig at understrege, at dette ikke har noget med en rykker at gøre, men via et kontoudtog er det muligt at skubbe forfald og derfor vil kunne løse på denne måde. Om kunden skal have besked er så selvfølgelig valgfrit.

Jeg ser frem til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Det er ikke så godt, hvis du det foregår på "hjem" siden, da mine fakturaer ikke bliver dannet i Economic, men i SPY og dermed fremgår de ikke på "hjem"

Bedste hilsner

Gitte Hein
Hej Gitte,

Det er helt fint. Bare for at være sikker. Betyder det, at det er på manuelle kundefaktura, som bliver bogført via kassekladden?

Hvis det er tilfældet, så giver kundekontokortet under salg rigtig god mening, da alt kommer med her.
Hej Jesper,

Ja, alle mine fakturaer står som manuelle kundefakturaer:)
Super, tak for svar. Det vil jeg også have med i overvejelserne :)
Hej Jesper,

Jeg er virkelig glad for at du har lyst til dialog omkring forfaldsdatoer.

Hvis det som du foreslår bliver lagt som en mulighed når der skal rykkes/sendes kontoudtog, skal jeg vel stadig selv holde styr på de fakturaer jeg af forskellige årsager har flyttet. Samtidig vil min saldoliste hvor jeg kan se hvor meget der er forfalden også være "forkert".

Jeg forstår ikke helt hvorfor I syntes at feltet ikke må rettes, da dette felt jo præcis ikke har noget med bogføringen at gøre.

Jeg syntes at dit forslag omkring kontoudtog er en god ide, dels kan jeg fjerne fakturaer der lige er forfaldent og dels kan jeg fjerne eventuelle gamle ikke afklarede posteringer - men syntes altså bare ikke det løser det primære problem jeg har:)

 

Bedste hilsner

Gitte Hein
Forslag af (290 points)
Jeg er enig med Gitte.

Lige nu har vi indgået aftale med 3 kunder, som har fået "særhensyn" for betaling EFTER at forfaldsdatoen er overskredet.

Dette gør, at jeg hver morgen får dem kastet i hovedet og det skal jeg selv huske ikke at reagere på... :-(

Vh HelleA
Hej begge to :)

Jeg har siddet og arbejdet med jeres forslag her.

Det ser umiddelbart ud til godt at kunne lade sig gøre uden at lave de helt store ændringer i vores setup. Det betyder ikke vi er i gang med udvikle det, men vi undersøger de grundlæggende detaljer.

Jeg har dog et par spørgsmål, som jeg håber i vil svare på.

Hvordan og hvorhenne ville det være intuitivt at kunne rykke forfaldsdato?

Hvordan det efterfølgende synliggøres, at der er rykket på forfald?

I må gerne se bort fra løsningen med kontoudtog, da jeg tror på vi kan lave en bedre løsning. Jeg har selvfølgelig et par tanker omkring, hvordan det klares, men jeg vil meget gerne også have jeres input, så vi i fællesskab kan finde den bedste løsning :)
Hej Jesper

For mig vil det være naturligt, hvis der er en anden farve på forsiden/"Hjem"-fanen, sådan at jeg stadig kan se dem, men at de ikke behøver at være noget jeg skal forholde mig til før de igen skifter farve og kommer sammen med de forfaldne. :-)

Det vil være nemmest for mig, at flytte datoen via forsiden eller direkte på kundens konto under den enkelte faktura. Indimellem har vi lavet en særaftale om at alle fakturaer kan forfalde samtidig med den sidst udstedte (f.eks. ved netto 21 dage og 4 fakturaer ude i løbet af nogle uger), så det er vigtigt at systemet kan skelne mellem fakturaer og ikke kun på kunden generelt. :-)

 

Håber, at dette hjælper - ellers skriv igen.

Vh Helle.
Hej Jesper,

Jeg syntes det skal ændres inden på salg/kunder og kun på knappen "åbne", lige nu tror jeg ikke vi kan se forfaldsdato, men hvis den kunne vises kan man styre det ved hjælp af farver.

Jeg skylder også lige at sige, at jeg ikke behøver at kunne se at forfaldsdatoen er rettet:)

Glæder mig til at høre nærmere.

Bedste hilsner

Gitte Hein
Hej igen,

Mange tak for i vil følge op. Min umiddelbare tanke var også på kundens åbne posteringer. Jeg havde ikke overvejet hjemfanen, da jeg tænkte de ville blive for besværligt at finde en specifik faktura, men jeg kan godt se ideen i, at det er der man forholder sig til sine forfaldne fakturaer.

Af nysgerrighed, hvordan ville det virke, hvis man kunne gøre det fra arkivet under salg? Min tanke var, at det bedst mulighed for at arbejde med plads og funktionalitet her. Jeg er dog enig i, at kundens åbne posteringer er et godt sted at kunne gøre det :)
Hej igen

Hjemfanen er kun nødvendig, hvis de ikke forsvinder fra oversigten. Hvis de lægges under den nye dato, er det fint for mig, at det ikke fremgår af hjem-fanen. :-)

Det kunne også godt lade sig gøre under arkiv, men så er det vigtigt, at jeg også kan se det på kunden, at datoen er rykket for den enkelte faktura - ellers rykker jeg måske ved en fejl mundtligt i en anden forbindelse, når de ringer...

Vh Helle.
Hej igen Helle,

Helt fint. Der skal selvfølgelig være en synliggørelse af, at datoen er rykket. Det er med i vores overvejelser.

Endnu en gang tak for at melde tilbage. Jeg håber du får en rigtig god weekend :)