Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




udligning af udenlandske leverandører i lukket regnskabsår

0
Vi har oplevet en problemstilling med en udenlandsk leverandør hvor vi ikke har fået lov til at

udligne pga. det vedrører posteringer i 2017, som for os er et lukket regnskabsår nu.

Mit forslag vil være at, der kom en funktion, hvor man kunne få lov til at bogføre kursdifferencen i 2018 i stedet for 2017 og derfor stadig kunne udligne leverandøren så den går i 0 i omregnet og ikke kun i lokal valuta

Som det er nu har vi ikke nogen mulighed for at udligne den pågældende leverandør så den er i 0 i omregnet, måske der også er andre der har oplevet denne problemstilling, som også kunne ønske sig en løsning?
i Forslag » Andet af (150 points)

1 Svar

Hej Emilie :) 

Det er velkendt problem du beskriver her. Det er helt rigtigt, at to posteringer i et lukket regnskabsår ikke kan udlignes med hinanden. Hvis den ene postering er i et åbent, så kan du godt. Der findes en længere debat om udfordringen her.

Der står nogle forskellige udfordringer i forhold til forskellige detaljer. 

Det er muligt at åbne regnskabsåret -> udligne posteringerne -> tilbageføre en evt kursdifference -> bogføre den igen i et åbent regnskabsår. 

Der er ingen tvivl om det er en problemstilling, der er lidt udfordringer i. Vi har prøvet at imødekomme dette ved at lave en pop up ved afslutning, hvor man bliver advaret omkring, at der er posteringer, som ikke er udlignet. Det er klart min anbefaling, at man sikre sig, at der er styr på dette inden året afsluttes.

Jeg høre gerne fra dig i forhold til de tanker du har.

Rigtig god weekend :)  

 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper

Tak for svar

Min problemstilling ligger i, at der var en rest tilbage som blev betalt i 2018 med andre fakturaer og derfor kunne jeg ikke udligne, jeg udlignede så dem jeg kunne - da det har jeg kunne gøre ved kunder, men det kunne jeg ikke få lov til, da der ikke var lige mange posteringer i 2017 og i 2018 - alle beløbene sammen med det i 2018 gav 0 i lokalvaluta så de burde kunne udlignes - det kunne de ikke,

Jeg har læst og set som du skriver at det er en problemstilling der ikke er ny, tilgengæld er den rigtig træls,

Desværre hjælper det ikke at den advarer om der er nogle åbne posteringer

1. fordi jeg i dette tilfælde ikke kunne udligne før 2018 (måske jeg kunne have udlignet og så bogført resten når den blev betalt i 2018?)
2. så er det svært at finde frem til hvilke posteringer det drejer sig om, som den advarer om når man lukker - kunne være rart den kom frem med en liste hvor man kunne se de åbne posteringer den advarer om når den lukker - så er man mere på den sikre side - klart noget jeg vil anbefale kommer frem, når der lukkes.

I vores tilfælde er det ikke alt vi kan lukke f.eks. en åben debitor kan vi ikke bare få lukket - men hvis den så kommer frem på listen så vil man kunne se, at det er dem det drejer sig om - jeg fandt frem til man godt kan udligne debitorer selvom man ikke kan i automatisk udligning pga. posteringer i 2017 - det vil også være en god idé at have mere fokus på, at gøre opmærksom på dette - da det gør en del af det meget nemmere

Jeg håber i snart vil kigge på det igen og se om I ikke kan finde en løsning for det fungerer ikke optimalt som det er nu, da vi har en leverandør vi ikke kan få i 0 i omregnet pga. denne problemstilling

 

Mvh. Emilie
Hej igen Emilie :)

Advarslen er kun relevant, hvis begge posteringer er i det regnskabsår du er i gang med at lukke. Hvis du har en postering i 2018, så skal du sagtens udligne den med en postering i 2017, så jeg forstår ikke helt, hvordan problemstillingen opstår.

Når du siger du ikke kan/kunne udligne selvom det gav nul. Hvad er så grunden til du ikke kan dette? Altså hvad gør systemet for at begrænse dig i dette?
Hvis du stadig har problemet nu, så vil jeg meget gerne ind og kigge med på din aftale, så jeg kan se det konkrete problem :)
Hej Jesper,

Ja jeg er også selv forundret over hvorfor jeg ikke kunne få lov

Min problemstilling er, at jeg har et restbeløb på 3 fakturaer fra 2017 - så jeg havde en rest tilbage i 2017 - som jeg ikke udlignede pga. det ikke gav 0

derfor havde jeg -1.533,66 $ tilbage i 2017 da jeg så betalte denne rest sammen med fakturaerne i 2018 gik beløbet i 0

Men e-conomic vil have jeg udligner 1 til 1 - altså 1 postering i 2017 med 1 postering i 2018 - men jeg havde ca. 3 postering i 2017 som skulle udlignes med den i 2018 - det kunne jeg ikke få lov til - så jeg udlignede 1 til 1 og nu står jeg så tilbage med 3 posteringer i 2017 som ikke kan posteres fordi der ikke er nogen modpostering i 2018 - jeg håber dette giver mening

Når jeg prøver at udligne inde på leverandøren siger den bare at det kan jeg ikke fordi posteringerne ligger i et lukket regnskabsår

Jeg har stadig problemet, desværre

Jeg kan ikke give dig adgang til min aftale da jeg ikke er superuser, men du kan få mine oplysninger enten via tlf. eller over mail.
Hej og tak for at uddybe det for mig.

Jeg kan ikke helt genskabe det hos mig, men der være en lille detalje til forskel. Derfor vil jeg meget gerne prøve at hoppe med ind.

Hvis du har lyst må du meget gerne sende det til Info@e-conomic.dk att. Jesper Mieritz, så skal jeg nok få testet det.

Du må også meget gerne skrive, hvilken kunde/leverandør det drejer sig om og hvilke posteringer jeg skal kigge på :)
Hej Jesper,

Jeg har sendt en mail afsted til jeres mailboks med att. til dig, tak på forhånd
Hej og mange tak. Jeg kigger på det!
Hej igen Emilie og tak for snakken.

Jeg håber du får løst problemet ud fra de muligheder vi omtalte. Hvis der er noget, så ved du hvor du kan fange mig :)
Hej Jesper,

Jeg fik dem udlignet ved at lave en postering i 2018 med et af beløbene først i kredit så i debet så kunne jeg udligne - dog er den ikke i 0 i omregnet - tænker det er pga. de mange frem og tilbage posteringer, hvor valutakursen ikke er ført med tilbage - det beløb fører jeg væk (selvom det ville være rart den bare gik i 0)

MEN. jeg fik udlignet leverandøren så alle poster er udlignet

Mvh. Emilie
Hej Emilie,

Super fedt du fik det løst. Jeg er helt enig med valutakursdifference. Det burde blive ført med tilbage.

Det lyder som om du har styr på, hvordan skal gøre, men som altid er jeg klar, hvis der skulle være noget.

Rigtig god weekend :)