Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Afgifter

0
Hej e-conomic

I Danmark findes i hundredevis (måske tusinde-) af afgifter, Hvordan får jeg dem oprettet i:

Indstillinger > Regnskab > Afgiftskonti

mvh

Finn
e-consultic.dk
i Spørgsmål » Andet af (10.5k points)

1 Svar

Hej Finn :)

Det korte svar er, at du ikke kan oprette flere end dem, der allerede er oprettet.

Som udgangspunkt har vi valgt at have de afgifter, der er relevante i forhold til momsindberetningen. Jeg vil sige, at jeg ikke er momsekspert og derfor kan der være huller i min viden omkring dette, men ud fra  vejledninger jeg kan se på skat.dk, så er det disse, der skal tages med i sin indberetning.

Du siger der er flere tusinde afgifter og jeg vil derfor ikke spørge, hvilke du mangler, men derimod vil jeg starte med at spørge, hvordan skal de afgifter du mangler optræde i e-conomic og hvordan skal funktionaliteten omkring disse komme til syne og fungere i programmet?

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
Hej Jesper

Vi har i Danmark afgift på vin, mousserende vin, spiritus, kaffe, the, chokolade, is på pind, is i vaffel, lagkage is, el-pære,  cigaretter, cigarer, cerutter, tobak, øl, sodavand, Red Bull, kager med hele nødder, kager med halve nødder osv, osv.

Det er afgifter, der skal indberettes til SKAT, dog ikke i forbindelse med moms, i takt med varerne forbruges eller overgår til detail.

Men du skal ikke gøre mere ud af det. Jeg finder på noget selv!

mvh
Finn
e-consultic.dk
Hej igen Finn

Helt fair de også skal indberettes til Skat. Tak for at gøre mig opmærksom på det.

Jeg vil gerne prøve at kigge på, hvad vi kan gøre, men jeg er nødt til at vide, hvordan du tænker det skal virke i programmet. Hvis ikke du er interesseret i at bruge tid på at forklare dette, så er det selvfølgelig helt i orden.

Hvis du selv finder en løsning, så er det jo super fedt. I så fald, så vil jeg opfordre dig til at dele dine løsninger herinde på vores forum. Ikke for mig skyld, men for alle de andre brugere i e-conomic, der sidder med de samme udfordringer som dig.

Rigtig god dag :)

Hej Finn og tak for forklaringen over mail :) 

For at andre brugere også kan få del i Finns trick, så vil jeg lige dele Finns forklaring med jer her: 

"For whisky, rom, gin osv, så svinger alkoholprocenten som sagt med 0,1%

Jeg har snydt på følgende måde, men det er dog temmelig uhensigtsmæssigt.

Det afgørende er, at jeg kan finde afgifterne på omsætningsstatistikken, og så beregne afgiften i excel og manuelt bogføre i finansen.

Jeg har oprettet en konto for hver Afgiftsklasse-vin – 9 styks (som skal indberettes), og derefter oprettet en fake-emballageafgiftskonto, hvor debet og kredit er på den samme konto.

Jeg kan nu indtaste fake-kontoen plus den korrekte sats på hver eneste enhed og anvende den i statistikken"