Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Automatisk bogføring af momsafregning på tildligere perioder

0

Hej,

Jeg markerede momsopgørelser som indberettede i kvartale 1-3 2017, dog systemkonti ikke var opsat korrekt og momskomtienes totaler ikke blevet balanceret.  Da jeg opdagede dette, kiggede jeg på hjælp video, rettede sætninger og det virkede alt godt med Q4. Men nu kan jeg se, at det ikke er muligt at køre automatisk momsafregning på Q1-Q3 2017, som er indberettet i systemet. Betyder det, at jeg må balancere kontoene manuelt? 

Tak på forhånd

 

MVH

Alexander

 

i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)
Relaterede spørgsmål: hvis jeg nu bare lave automatisk årsafslutning, bogføres momsafregningen automatisk?

1 Svar

Hej Alexander og tak for dit spørgsmål :)

Jeg må indrømme jeg har lidt svært ved at give dig et præcis svar uden at kunne se, hvad der er sket.

Det er dog korrekt, at du ikke kan indberette en tidligere momsperiode, hvis du har indberettet en senere periode. Så i et tilfælde, hvor Q4 er indberettet, men fx Q3 ikke er, så kan denne ikke indberettes automatisk via systemet.

Derfor kan en løsning være at gøre det manuelt ved at lave den bogføring, som normalt sker ved at trykke på 'marker som indberettet'. Du skal dog være opmærksom på om dette er taget med i indberetningen af Q4.

I forhold til dit relaterede spørgsmål, så vil jeg sige, at det som udgangspunkt er korrekt. Det afhænger dog af din opsætning. Hvis du hopper ind under regnskab -> søgning og lister -> kontoplan -> finder dine momskonti -> rediger -> så kan du her se, hvad der står i 'primokonto'. Ved årsafslutning vil beløbet på den pågældende konto blive flyttet herover. For at understrege det, så sker selve indberetningen hos skat ikke, men den bogføring af momskonti sker i systemet.

Jeg håber min forklaring giver lidt mening, selvom det måske ikke er en endegyldig løsning på problemet. Spørg endelig løs, hvis der skulle være nogle uklarheder :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Bogføringshjælp af 🔒 (102k points)