Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kom nu på banen - webshopejere

+3

Hej e-cononomic

De fleste webshopejere oplever for øjeblikket en himmelflugt i antallet af webshopsalg.  Helt naturligt følger der en del administration med.

Jeg beder jer derfor at tage dette gamle forslag op igen.

Når jeg bogfører en faktura fra en webshop, bruger jeg betalingsbetingelser af typen "Betalt kontant". Det gør jeg, fordi jeg i de fleste tilfælde er stensikker på at få betalingen. Enten som Dankort-, som en kreditkort-, mobilePay- eller anden betaling. Det betyder, at betalingen bliver bogført samtidig med bogføringen af fakturaen, og på de respektive finanskonti, og så skal der ikke gøres mere ved det. Det hele er styret af "cardtype ID'et" på transaktionen fra betalingsmodulet og betalingsmodulet har tjekket validiteten af betalingen,

Oftest består et websalg af mange enslydende transaktioner, så det umiddelbart kan være svært at bankafstemme korrekt. Det er jeg naturligvis ked af, da det kan være tidskrævende at finde fejlen, hvis en transaktion af en eller anden grund mislykkes. Det kan da være svært og tungt at finde den postering, som bank/Nets-posten udligner. Det samme gør sig gældende, hvis man falder i fælden og får et "Charge back".

Mit forslag er herefter, at man - i lighed med automatisk tekst i kassekladden - kan indsætte et eller flere dynamiske felter på betalingsbetingelsen af typen "Betalt kontant". Det kunne eksempelvis så være feltet [Øvrig ref], hvor man fra webshoppen indsætter transaktionsid'et fra Dankort/kreditkort transaktionen både på fakturaen og dermed på betalingstransaktionen. Samme transaktionsid optræder også i posteringen hos banken/Nets. Det kunne også være [Ordrenr], som ofte optræder i bankposteringerne afhængig af betalingsmodul eller bank.
Det vil betyde, at man kan bankafstemme 100% korrekt hver gang.

Hvis Jeres udviklere er med på ideen, vil det også være det rene guf for dem, at udvikle videre på bankafstemningen, så den afstemmer alle konti korrekt. Som det er i dag, oplever vi ofte, at flere posteringer på systemsiden sagtens kan matche flere (uvedkommende) posteringer på banksiden eller omvendt.

Når webshopperne læser forummet her, vil det forhåbentligt omgående resultere i en mængde "thumbs up" for forslaget, og så er det lynhurtigt gennemført.

Og selvfølgelig, brugere med mange enslydende abonnementsindbetalinger får også en enorm tidsmæssig gevinst.

Vil I venligst taget forslaget op igen, nu hvor bankafstemning skal have en overhaling. Det vil jeg glæde mig til.

I vores Woocommerce webshop anvender vi Bamboras ePay betalingsmodul. Bambora modtager et væld af forskellige betalingskort, som selvfølgelig skal bogføres på forskellige aktivkonti. I december måned umiddelbart op til det hæsblæsende julesalg mente ePays udviklere, at det nok ikke længere var nødvendigt at kende korttypen på transaktionerne. De fjernede simpelthen "cardtype ID'et" fra transaktionerne. Da vi opdagede det, var det allerede for sent. En masse transaktioner kunne ikke placeres korrekt. Da vi fortalte udviklerne, hvordan tingene hang sammen ude i det virkelige liv, blev fejlen rettet straks. Et cadeau til dem. Men det kostede en masse tid at ompostere og afstemme.

Webshoppere, hjælp os og hjælp Jer selv - kom nu!!

Med venlig hilsen

Finn
e-consultic.dk

 

Relaterede indlæg: 

24517

23721

i Forslag » Andet af (10.5k points)
status opdateret af 🔒

2 Svar

Hej Finn og tak for den uddybende forklaring :)

Jeg kan godt huske du før har beskrevet denne problemstilling. Hvis jeg ikke husker helt forkert, så har du dengang beskrevet en lidt anden løsning. Det kan være jeg husker forkert.

Jeg kan dog sagtens se ideen i, at bruge betalingsbetingelsen, da en ordre via en webshop ofte garantere en betaling med det samme fra kunden og derfor er metoden med betalt kontakt ideel. Løsningen du beskriver kræver som jeg ser et par steps. Bare for at være sikker på jeg har forstået det rigtigt, så vil jeg lige beskrive det her.

1. Opret et felt på betalingsbetingelsen 'betalt kontant' til tekst'

2. Det felt skal smides over i posteringsteksten for den indbetalingen, der bliver dannet heraf.

3. Feltet der oprettes skal være tilgængeligt i API, så det er muligt at ramme det via API'et. - alternativt skal der laves et dynamisk felt, som trækkes fra den faktura, der bliver bogført med det dynamiske felt, fx [ØvrigRef]. Webshoppen skal så smide ID'et i øvrig ref. og så videre ned i betalingsbetingelsen, som så rammer posteringsteksten.

 

Har jeg forstået forslaget korrekt?

Jeg vil ikke endnu tage stilling til, hvad vi gør. Indlægget fortjener at stå åbent i lidt tid, så andre brugere har mulighed for at byde ind, men du må meget gerne følge op på om jeg har fanget den rigtigt :)

God weekend!

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)

Hej igen, 

Jeg har en lille opdatering på dit indlæg her. 

Du nævner et par muligheder her.

Vores løsning er, at du via betalingsbetingelse 'betalt kontakt' kan markere, at der skal bruges få øvrig ref. som reference på betalingen direkte ind i bankafstemningen og at denne så indeholder ordrenummeret, hvis det er placeret i øvrig ref. 

Du kan se, hvilken betalingsbetingelse og hvordan det ser ud her:

Det vil altså sige, at der hvor du har din webshop kan sende ordrenummeret ind i øvrig ref og vælge, at alle kunder skal bruge betalingsbetingelsen med 'betalt kontakt'. Navnet kan du selv styre. På billedet har jeg kaldt det 'Køb fra Webshop', men det styrer du som sagt helt selv. 

Husk flueben i det felt jeg har markeret med rødt og modkonto, så er du i mål og vil nemmere kunne afstemme din bank med indbetaling fra webshoppen. 

Sig endelig til, hvis der er noget, som ikke giver mening. 

Hvis det giver mening, så hører jeg meget fra dig i forhold til, hvordan det virker for dig :) 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper

Tak for det.
Det hav sgu været en ganske god dag i dag!!!!

mvh
Finn
e-consultic.dk
Hej Finn,

Det har det helt sikkert!

Det er dejligt at kunne komme med ny funktionalitet, som gør jeres hverdag nemmere og bedre.

Rigtig god fornøjelse med det hele og tak for at byde ind både med problemstilling, men også med et løsningsforslag. Super fedt med det engagement :)

Hej Jesper

Det er godtnok smukt

Mvh

Finn
e-consultic.dk

Super godt du kan bruge det! :)

Hilsen Jesper