Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Flere decimaler til enhedspris under Lagermodul/vareleverandørfakturaer

+2
Jeg er ekstern bogholder for flere virksomheder og jeg har nu to kunder der begge har problemer med bogføringen af vareleverandørfakturaer. I e-conomic er der kun to decimaler til enhedsprisen og det er et problem...især når man handler med virksomheder med anden valuta hvor en stk. pris f.eks. nemt kan være 0,03256 USD. Det betyder at der altid er en diff..

Mvh

Kamper
i Forslag » Andet af (200 points)

1 Svar

Hej Kamper :)

Dette er en udfordring, som har været vendt og drejet op til flere gange herinde. Jeg erkender, at dette er et problem, som kan give differencer.

Jeg vil sige, at e-conomic som udgangspunkt er bygget på et princip på to decimaler og det ikke er planen at ændre det på nuværende tidspunkt.

Jeg har to forslag til dig, som du kan benytte i stedet. Det er ikke ligeså godt som tre eller flere decimaler, men de kan i langt de fleste tilfælde løse problemet.

Det første er at ændre strukturen i den måde i registrer varer på. Det er typisk sådan når man køber en vare til 0,03256 USD, eller ligende, så køber man mange af dem. Ofte rigtig mange. I kunne derfor overveje at købe 10, 100, 1.000, 10.000 stk hjem. Så i stedet for at have købe 1 stk og sælge 1 stk. Så gør i det med 1.000 stk. Det vil betyder at prisen ændrer sig, da i nu køber bundles hjem. Prisen i det konkrete tilfælde vil blive 32,52 USD for 1.000 stk. Nu bliver decimaler ikke et problem, da du arbejder inde for de to decimaler.

Et andet bud kan være at lave en ekstra linje, hvor du bogfører differencen ind. Du laver så en linje med 1 stk. og den difference, der nu er opstået og -1 stk. for at antallet passer. På den måde vil både pris og antal være korrekt, men det vil se lidt specielt på selve din vareleverandørfaktura. Det er dog kun internt brug, så det er ikke noget din leverandør ser.

Jeg håber min forklaringer giver mening. Hvis du har spørgsmål til noget af det, så siger du bare til :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jasper
Tak for din kommentar :-)
Vi benytter allerede den sidste metode som du beskriver men desværre er det ikke en god metode i forhold til statistikker mm.. Vi kommer ofte op og har diff'er på flere hundrede kr..
Jeg forstår desværre ikke rigtig din første metode. Vi skal jo ikke kun have dem på lager men også ud igen og der er antallet altid forskelligt.
Tænker at det kun giver mening hvis du kan købe/sælge i samme "kolli".
Eller har jeg misforstået noget?

Mvh
Bettina
Hov....fik skrevet dit navn forkert....Jesper...selvfølgelig.
Hej Bettina :)

Jeg vil give dig ret i det ikke er en god metode.
I forhold til det med kolli, så ja.
Hvis du fx. køber 1000 stk hjem, så kan du i enheden angive 1000 stk. frem for bare stk. Så kan man se på varelinjen, at et kolli indeholder 1000 stk. Du kan også angive det direkte i varenavnet. Hvis du så senere skal sælge fx. 500 stk, så angiver du antal til 0,5, så vil du have 0,5 kolli á 1000 stk, hvilket er 500 stk.

Giver det bedre mening?