Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Betalingsforslag

0

Hvordan kan det være, at fakturaer, der kun ligger i kassekladden - og endnu ikke er bogført!! - kommer med i betalingsforslag?

Det er i min optik ikke korrekt, da fakturaen/kreditnotaen på dette tidspunkt ikke engang er registreret/bogført på kreditoren!

Der kan være mange årsager til, man ikke ønsker fakturaen bogført - endnu. 

I vores tilfælde scannes alle fakturaer ind og registreres i kassekladden. Først efter godkendelse af rette vedkommende, bliver fakturaen bogført - og betalt. 

Nu opdager jeg så - fordi vi har et par fakturaer liggende i kassekladden, som vi afventer kreditnota på - at disse fakturaer er røget med i de automatiske betalinger!? Vi har en del betalinger ad gangen, og derfor er det ikke givet, at dette opdages i tide/i betalingsforslag!

Jeg ringede til support for at få afklaring på dette - hun spurgte en kollega og fik bl.a. svaret:

...at nogle måske glemmer at udfylde betalingsoplysninger og derved kan nå at rette det i kassekladden.
Det kan man jo nå at rette i banken efter man har uploaded betalingsfilen. Har man ikke udfyldt betalingsmåde (bankoverførsel, giro...) - så har man ikke udfyldt leverandører korrekt, og må jo rette det den vej.

Det er meget uheldigt, at man kan trække betalingsfiler på posteringer, der ikke er bogført!
Hvis fx. posteringen/fakturaen slettes, så har man en betaling på leverandøren uden en fakturaer, der modsvarer betalingen!

Fx. når man trækker en saldobalance, kan man også tilvælge, at man ønsker at "medtage kladdeposteringer" - hvorfor har man så ikke lavet en tilsvarende på betalingsforslag??

Igen forstår jeg ikke begrundelsen for at trække betalinger udfra posteringer, der endnu ikke er bogført - men hvis andre ønsker dette, så må de jo tilvælge dette...

Jeg ser frem til at høre fra jer :)

Med venlig hilsen 

Louise

i Spørgsmål » Andet af (160 points)

2 Svar

Hej Louise og tak for dit spørgsmål :)

I forhold til, hvorfor man kan gøre dette, så kan der flere grunde til dette.

Hvis vi snakker om brugere, som har påført forkerte betalingsoplysninger, så har du ret i, at man kan rette det i banken eller i selve filen.

Jeg tror det supporten har tænkt på er, hvis man helt har glemt at sætte det på. Så er linjen til betalinger der ikke. Der er derfor ikke noget at rette i. Du kan så lave en kladdepostering, eksporterer filen og så slette kladden igen. Det er kort fortalt et workaround til at rette op på tidligere fejl.

En anden situation kan være, at betalingen skal falde før der bliver bogført. Hvis man er godt med i forhold til sin bogføring og løbende et par gange om ugen får bogført sine kladder, så er dette ikke et problem, men hvad hvis man bogfører en gang om ugen, måneden eller med endnu længere intervaller? Så kan du risikere at du misser en forfaldsdato, udelukkende fordi man er bagud med bogføringen. Her giver det super god mening, at kunne danne filen inden der er bogført. Man skal jo holde sine leverandører glade ;-)

Det kunne også være, at en revisor skal kigge posteringer gennem inden de bliver bogført for at holde styr på konteringen og lignende. Hvis ikke man kan danne en betaling ud fra en kladdeposteringer, så er du tvunget til at sidde og vente på revisoren får tjekket det hele gennem og bogført. Man kan selvfølgelig løbende hive fat i sin revisor og få det tjekket og bogført, men det er både en dyrere og mere tidskrævende løsning.

Derfor har vi tilladt at danne en fil ud fra kladdeposteringer.

 

Du skriver:

"Hvis fx. posteringen/fakturaen slettes, så har man en betaling på leverandøren uden en fakturaer, der modsvarer betalingen!"

Her vil jeg gøre dig opmærksom på, at kladdeposteringer som bliver slettet i kladden også sletter den tilhørende betaling i betalinger. Derfor vil dette ikke blive et problem.

Jeg forstår din pointe med at kunne medtage kladdeposteringer. Det ville være god løsning. Omvendt vil jeg sige, at vi går lidt og arbejder med at kigge på vores betalingsflow og her har jeg nogle forslag, som jeg vil vurdere vil skabe mere værdi end dette, da det er første gang jeg hører denne forespørgsel.

Jeg vil notere din ide ned og gemme den, men du skal vide, at vi har forslag omkring denne del af programmet, som har højere prioritering herinde.

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt. Ellers må du meget gerne svare tilbage her på mit indlæg :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)

Hej Jesper, 

Du skriver:

"Hvis fx. posteringen/fakturaen slettes, så har man en betaling på leverandøren uden en fakturaer, der modsvarer betalingen!"

Her vil jeg gøre dig opmærksom på, at kladdeposteringer som bliver slettet i kladden også sletter den tilhørende betaling i betalinger. Derfor vil dette ikke blive et problem.

Ja, det gør jeg - og det er meget fint, betalingen også bliver slettet i "betalinger" - men betalingen er jo allerede foretaget i banken!

 

Jeg synes stadig ikke, det er bogføringsmæssigt korrekt - og må indrømme, det irriterer mig en lille smule, at man kan lave betalinger på noget, der ikke er bogført... 

Jeg hører dine argumenter - men synes stadig ikke, det følger god bogføringsskik at kunne "foretage valg" på noget, der ikke er bogført!

Hvordan sikrer jeg mig så, at jeg ikke får betalt noget, der IKKE MÅ/SKAL betales??

Der er ingen andre muligheder for at registrere fakturaer i E-conomic!?

Jeg  har også arbejdet i revisionen - og synes ikke helt dit argument holder ift. betalinger. Er helt med på og klar over, at det koster dyrt at skulle rette omposteringer fremfor at have det hele i en "ren" kassekladde... Men så må der laves en løsning herpå. 
"Det kunne også være, at en revisor skal kigge posteringer gennem inden de bliver bogført for at holde styr på konteringen og lignende. Hvis ikke man kan danne en betaling ud fra en kladdeposteringer, så er du tvunget til at sidde og vente på revisoren får tjekket det hele gennem og bogført. Man kan selvfølgelig løbende hive fat i sin revisor og få det tjekket og bogført, men det er både en dyrere og mere tidskrævende løsning."

Jeg må ærligt indrømme, jeg bliver lidt frustreret, når jeg ikke kan stole på min bogføring!
Så er det jo faktisk mig, der er nødt til at sidde og lave manuelle betalinger... 

Med venlig hilsen

Louise

Spørgsmål af (160 points)