Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Forslag: Tekst til kontoudtog ved bank->betalinger

0

Hej e-conomic

Er det muligt at få teksten til bankkontoudtoget til automatisk at blive "leverandørfakturanavn + fakt.nr"?

Jeg tænker her på om man kan definere den tekst, der dannes på betalingen fra e-conomic -> bank til eksport til banken. 

Der er kun mulighed for at redigere: Betalingstype, FI-kreditornr, Betalingsdato, Beløb og OCR-linje. Her kunne det være rart med en ekstra linje: tekst på kontoudtog

Vh HelleA

i Forslag » Andet af (5.9k points)
Jeg forstår ikke rigtigt problemet. Hvis du anvender kreditorsystemet, hvor du danner bankfilen samtidig med, at du bogfører leverandørfakturaen, uploader filen til banken samtidig med, at du danner betalingerne i en kassekladde; så er resten med at importere posteringerne fra bankkontoen og den automatiske afstemning i e-conomic, da "a piece of cake". Så er det kun kosmetik med de ekstra tekster.
Hej Erik
Fakturaerne godkendes til betaling EFTER bogføring af leverandørfakturaerne, idet jeg ikke selv kan godkende dem (det skal projektansvarlige gøre).
Teksten er ikke den samme på kontoudtoget som den tekst jeg bruger til at identificere med, idet leverandørernes navne er så lange at der ikke er tegn nok i banken at gøre godt med. Jeg vil derfor have mulighed for selv at definere den tekst som jeg vil have med over. :-)
Derudover vil jeg ikke have betalinger liggende i kassekladden i længere tid, før de bliver betalt i banken (vi lægger ikke betalinger op dagligt, men 1 gang pr. uge).
Vh HelleA

1 Svar

Hej Helle :)

Som jeg læser det, så er den funktion vi lige har lavet til at danne faste beskeder med dynamiske felter i 'beskedsfeltet' på en betaling via betalingsfanen.

Der kan du sætte den op til fast at skrive tekst ud fra nogle dynamiske felter via regnskab -> kassekladde -> andre muligheder -> automatiske tekster.

Jeg må også være ærlig at indrømme, at jeg ikke er sikker på, at det lige præcis er dette felt du ønsker at ramme. Hvis ikke er det, kan jeg så lokke dig at uddybe, hvor denne tekst til kontoudtog bliver vist i banken? :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper

Når jeg importerer filen i vores bank kommer der kun til at stå leverandørens navn som tekst på vores kontoudtog.
Jeg vil gerne have noget af lev.navn + fakturanr. idet det er lettere for mig at udligne bagefter (så kan jeres bankafstemning nemlig klare det hele selv. ;-) )

På modtagers tekst til kontoudtoget er feltet tomt, efter at jeg har ændret til det dymaiske felt. Her skal jeg også rette manuelt på hver postering.

Alt i alt giver det en del ekstraarbejde at kontrollere og rette oplysningerne fra e-conomic til banken. :-(

Det eneste jeg reelt sparer er tiden på at vælge leverandørkontonr. og dato... Ellers kunne jeg lige så godt selv oprette ALLE betalinger selv.

Det skal lige siges, at vi har ca. 15.000 posteringer i e-conomic pr. år, så det bliver jo til meget tid på indtastninger og kontrol....

Jeg håber, at dette uddyber mit forslag.

Vh HelleA
Hej Helle og tak for forklaringen. Jeg må indrømme jeg kommer lidt på dybt vand her til at kunne give dig et ordenligt svar.
Jeg har prøvet at hente lidt hjælp internt omkring, hvad filerne fører med rundt. Det kan jeg dog først få en lidt mere uddybende forklaring af på fredag. Jeg vil derfor lige vende dit forslag der og så komme med et svar fredag eftermiddag, eller i starten af næste uge. Jeg håber det er okay med dig :)
Hej Helle :)
Jeg har fået dette med vores udviklere. Det er sådan, at det højst sandsynligt godt ville kunne lade sig gøre at ændre dette. Udfordringen ligger i, at det ikke er en ens rettelse, som skal laves. Der skal laves rettelser, så det passer til hver bank, eller i det mindste hver bankformat.
Derfor er det en meget stor opgave at skulle gå ind og definere, hvilken tekst du har på dit kontoudtog ud fra filen.

I forhold til det Erik skriver, så har jeg tænkt mere over det og jeg vil mene, at det du ønsker godt kan klares uden. Du siger du lægger betaliner en gang om ugen, men ikke vil have dem liggende i kladden. Du kan vælge først at danne betalingerne i det du danner filen, eller oprette en særskilt kassekladde til betalinger, så du ikke kommer til at mixe dem sammen med andre posteringer. På den måde er de registeret og vil fremgå af bankafstemingen. Dette er uagtet, hvornår der er bogført. Du har nu dannet faktura, betalinger og mangler kun at afstemme banken. Med automatisk bankafstemning vil dette umiddelbare ikke være noget problem. Der er altid faldgrupper, men det virker ikke som om det er her du har udfordringer.

Jeg vil meget gerne ringe dig op og uddybe, hvad jeg mener her, så du får det meste ud af de nuværende muligheder i e-conomic. Hvis du er interesseret i det, så siger du bare til.

Ellers vil jeg afvise indlægget på den baggrund, at det er en ret krævende opgave kontra den mængde af kunder som ønsker de dette :)

Hilsen Jesper M
Hej igen
Jeg kom til at tænke på, at hvis filen der eksporteres fra e-conomic kan defineres til den tekst, som jeg skriver fra bogføringen til det felt, hvor teksten på vores kontoudtog kommer. Så vil opgaven være løst.
Dette var bare en tanke og det kan være, at det også er det, du mener i det første afsnit i din kommentar ifht. samtalen med jeres udviklere. :-)
God dag.
Vh Helle.
Hej igen Helle :)

Det du skriver her giver også rigtig fin mening. Problemet er, at vi ikke kan nøjes med at rette dette et sted. Det skal rette for alle de forskellige måder banken ønsker at modtage det. Fx vil Nordea, Danske Bank og Jyske Bank kræve, at vi laver tre forskellige rettelser på tre forskellige måder til tre forskellige formater. Dette kan du så gange op med de forskellige måder alle banker ønsker at modtage det på.
Så det var lidt det jeg mente ifht. til samtalen med vores udviklere.
Du skal dog have tak for at følge op med yderligere dialog. Det byder jeg altid velkommen :)

Rigtig god påske.