Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Udl. kunder / Leverandører

0
Hej igen igen

Så skal der igen lavet årsafslutning og så har vi problemet for 3 år i træk.

Jeg vil udligne nogle gamle debitorer i SEK. men kan ikke få lov til det, fordi det regnskabsår som posterne er i er lukket.

Det er så pisse irriterende at man gang på gang skal have små danske beløb stående som burde komme over i kursreguleringer.

Få nu det halløj ordnet, således at hvis jeg f.eks. bogføre en post 31/12 17 med et f.eks. Sek. beløb og vil udligne nogle poster at den så tager den kursregulering d. 31/12 17 (det er sku da den dag jeg bogfører det) i SKAL altså få dette ordnet.

Syntes faktisk det er utroligt hvis i ikke har en programmør som kan lave dette.

Doris
i Spørgsmål » Andet af (1.1k points)

1 Svar

Hej Doris :)

Det er en udfordring, der har været fokus på gennem en længere periode nu. Hvis du vil følge med i den tidligere tråd, så kan den findes her.

Fordi den er beskrevet og diskuteret godt i den anden tråd, så vil jeg ikke gå i dybden med mulige løsninger her. Du er selvfølgelig meget velkommen til at læse tråden for at se, hvad der er beskrevet derinde :)

Af nysgerrighed for din arbejdsgang, så vil jeg dog høre lidt nærmere til, hvorfor det går galt for dig. Som det er understreget i den anden tråd, så vil problemer med kursreguleringer kun opstå, hvis man afslutter sit regnskabsår uden at udligne sine udeståender først.

Lad os tage et eksempel og sige du udsteder en faktura d. 01.06.2017, og herefter bogfører en post til udligning d. 31.12.2017. Jamen så vil din kursregulering ligge på d. 31.12.2017 og du kan sagtens udligne disse. Det er kun, hvis du afslutter dit regnskabsår inden dette er gjort, at der kan opstå problemer. Ellers vil systemet altid bogføre kursreguleringen på den seneste dato.

Derfor forstår jeg ikke helt når skriver "således at hvis jeg f.eks. bogføre en post 31/12 17 med et f.eks. Sek. beløb og vil udligne nogle poster at den så tager den kursregulering d. 31/12 17 (det er sku da den dag jeg bogfører det)" - det er præcis det systemet gør.

Hvis du er i en situation, hvor du så udsteder en faktura d. 31.12.2017 og indbetalingen først kommer i næste regnskabsperiode. Jamen så er det klart, at du kan komme i en situation, hvor du er nødsaget til at afslutte dit regnskab inden indbetalingen er kommet. Det er dog sådan, at det heller ikke her vil blive et problem, da vi stadig ligger kursreguleringen på seneste dato, hvilket vil være i 2018, hvor regnskabsperioden er åben.

 

Jeg har derfor svært ved at se, hvorfor udfordringen er så stor du som du beskriver. Det er som sagt korrekt, at to posteringer i et lukket regnskabsår ikke kan udlignes, da den så vil forsøge at bogføre i en lukket regnskabsperiode, hvilket ikke må ske, så derfor er der lukket for den mulighed.

Det er dog løst, hvis alle ens debitorer og kreditorer er afstem inden man afslutter.

Det kan godt være det er mig, der overser noget, og der må du meget gerne hjælpe mig ved at følge op og fortælle mig, hvordan din arbejdsgang er.

Jeg håber det hele giver mening, ellers jeg som altid åben for spørgsmål :)

 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
Hej
Jeg er godt klar over at hvis det er samme regnskabsår, at det så er ok.

MEN
Hvis du f.eks. har en SEK kunde som er sendt til incasso, ja så kan der altså gå op til 2 år før man får sine penge eller taber penge.

Og så kan du ikke gå ind og udligne posterne, hverken hvis du får betaling eller du må afskrive beløbet, der vil altså hænge et "dansk beløb" for ever.
Det er også ok, hvis det ikke er samme regnskabsår.

Hvis du 2,3,4 eller 5 år efter får dine penge, eller krediterer fakturaen, så er det stadig ikke noget problem.

Jeg har lavet et eksempel her:
https://www.screencast.com/t/qpOfpuolwM

I det her tilfælde er fakturaen bogført i 2016 mens indbetalingen ligger i 2018.

Der er rigtig nok en difference på 13.018,99 kr, men det er lige præcis denne valutakurs difference, der vil blive bogført på den seneste dato. I dette tilfælde vil det blive på d. 16.01.2018.
Se evt her: https://www.screencast.com/t/dQbUUZLFOzVk

Du har ret i, at den vil et danne et 'dansk beløb', men det skyldes forskellen på kursen. Hvis du bruger samme kurs, så vil dette ikke ske, ellers vil der dannes differencer.

Kan det hjælpe med at give lidt klarsyn over, hvad der sker, og hvorfor det sker? :)
Du kan få kontoen i d.kr. 0, hvis du finder kursen, men stadig kan du ikke udligne posterne, så de vil stå der som åbne år efter år
Som billedet viser, så kan de godt udlignes.

Det jeg tænker vi kan gøre er, at jeg ringer til dig en dag, så vi kan tage udgangspunkt i dine konkrete eksempler.

Det kan være en lille misforståelse, der gør det hele, så hvis du er frisk på dette, så skal du vide, at jeg er det samme. Du må meget gerne sende en mail til info@e-conomic.dk eller en privat besked her på forum direkte til mig med telefonnummer og nogle tidspunkter jeg kan fange dig.

I morgen er ret booket, så hvis det kan blive torsdag, fredag, eller i næste uge, så ville det være helt perfekt :)
HEJ JESPER
du kom med løsningen lige der!!!!!
oplæg:
faktura 1 SEK 10.000 kurs 80 dato 15.12.15
betaling 1 SEK 10.000 kurs 82 dato 15.01.17
giver en kursdiff på 200 dkk som vil blive ført den 15.12.15
MEDMINDRE
faktura 1 SEK 10.000 kurs 80 dato 15.12.15
betaling 2 SEK 10.000 kurs 80 dato 15.01.17
betaling 2 SEK -10.000 kurs 80 dato 15.01.17
betaling 2 SEK 10.000 kurs 82 dato 15.01.17
giver kursdiff dkk 200 dato 15.01.17
Husk at bruge den kurs som der var på bilaget i det gamle regnskabsår. DET er det vigtige.
Hvis du bruger samme bilagsnr, er revisionssporet med hele vejen.
Du skal stadig åbne gammelt regnskabsår. men du kan lukke det igen uden at regnskabet er blevet ændret.
Det kunne jo også være at det her kunne være metoden som skal programmeres.
MHT løsningen til forudbetalinger kan jeg ikke lige sige om denne metode kan bruges.
Hej Jimmy :)

Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener her.
Oplæg 1:
Her vil kursdiffen blive bogført på seneste dato. Nemlig d. 15.01.17. Så de 200 kr vil lægge i åbne regnskabsår.
Samme situation som eksempel nummer 2.

Kan du ikke prøve at uddybe, hvad forskellen på de to eksempler er, udover at der er tilbageførsel på den ene og hvordan det virker anderledes end det gør i dag? :)