Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Lagerstyring

0
Vi sælger bl.a. tæpper, vinyler mm. Når en vinyl-rest er under 5m2 er det ikke meget værd. Vi har tidligere blot kørt disse ud af lageret og har ikke medtaget disse rester i lageroptællingen. MEN jeg har et ønske om at lagerregistrere disse rester. Ved at have synligtgjort disse rester, får vi dem også nemmere brugt.

Jeg har to løsnings forslag, men ønsker sparring omkring dette.

1) jeg påtænker at oprette to lokationer. Normallager - og en lokation RESTLAGER. (Jeg har ikke tidligere haft lokationer - kan jeg have normalt lageret UDEN Lokationskode - og overføre nogle til RESTLAGER ?). MEN hvis jeg kører med to lokationer kan jeg så håndtere differentieret pris på de to lokationer (evt. at når man bogfører ind på lokation RESTLAGER, så er der et vare-"Tillæg" på 0,5 % (Så at prisen halvveres) ?

2) Hvis normal-tæpperesten hedder 1001003 - så kunne resterne få betegnelsen 1001003-1 (Kan jeg køre med bindestreg i mine varenr ?). Det betyder, at man kan gå ind på 1001003-1 og vi posteringer på kontokortet få en idé om, hvorvidt der er tilgået en rest på den størrelse, man har behov for. Ved at køre med to varenumre - så kan jeg også værdi-sætte uden problemer.

På forhånd tak for input.

Mvh. Helle Madsen
i Spørgsmål » Andet af (250 points)
opdateret af 🔒

1 Svar

Hej Helle og tak for dit spørgsmål :)

Jeg vil herunder svare på dine punkter.

1)

I forhold til at køre med to lokationer, så er der intet problem i at oprette en du kalder restlager og så flytte resten derover. Jeg vil dog sige, at det afhænger af, hvordan du køber dine varer hjem. Når du laver en vareleverandørfaktura og køber fx et tæppe hjem. Hvordan bogføres det så i forhold til antal?

Du kan også godt sætte et kostpristillæg på en lokation ud fra en fast procentsats. Så ville du skulle skrive -50% på lokationen og derved vil alle varer bogført ind der have en værdi på det halve af den originale kostpris.

Dette fungerer dog kun når det bliver bogført via vareleverandørfakturaen, så der kan være udfordringer i, hvordan der flyttes fra en lokation til en anden.

Men jeg håber du vil beskrive, hvordan du køber dem i forhold til antal, så kan vi kigge på om der kan findes en løsning, som passer dig.

2)

Du kan sagtens lave to varenumre. Du skal dog vide, at de bliver betragtet som to særskilte vare og du derfor bliver nødt til at nedskrive fx vare 1001003 med 1 stk og herefter opskrive vare 1001003-1 med 1 stk. Dette afhænger dog igen af, hvordan antal købes hjem.

På denne måde har du helt ret, at du selv kan styre salgsprisen og kostpris, hvor du med lokationer som udgangspunkt kun kan sætte kostprisen ned.

 

Jeg håber du er frisk på at uddybe en lille smule, så jeg er sikker på, at du får det bedst mulige svar.

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)