Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Mulighed for at importere fil med varegrupper

+1
Hejsa,

Ved oprettelse af en ny e-conomic er det SÅ frustrerende at man ikke kan importere en liste med varegrupper, hvor varegruppenummer, varegruppenavn og konti er defineret.

 

Man kan vælge at få varegrupper vist i Excel - men ej importere dem.

 

Ved tilkobling af f.eks. et kasseapparat med tilhørende konteringskonti eller varegrupper til kassesalg er det bøvlet at skulle oprette og indtaste dette manuelt. Med risiko for fejlindtastning undervejs... :)
i Forslag » Andet af (300 points)

1 Svar

Hej og tak for dit forslag :)

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det er er irriterende, at man ikke kan importere varegrupper. Nu kan kan man så mange steder i e-conomic, så det ville selvfølgelig også give mening at kunne med varegruppen.

Jeg vil høre hvor du får disse varegrupper fra? Du skriver det er i forbindelse med oprettelse af en ny e-conomic og der vil jeg gøre dig opmærksom på, at du ved opstart af e-conomic kan kopiere din opsætning fra en anden aftalen.

Så hvis du har en anden aftale, hvor opsætningen er sat efter, hvordan du ønsker den, så kan du kopiere det hele over på en gang. Det er måske endnu smartere end at skulle eksportere og importere.

Ud over det, så nævner du, at de kan komme fra et kasseapparat. Hvis det er sådan, at du har en integration til e-conomic, så kan man godt importere dem via API. Det er lidt anden måde man gør det på og det er ret teknisk, så man har typisk en, der er er stærk inde for det felt til at hjælpe dig.

Er der nogle af de løsninger som du kan bruge?

I forhold til at bygge en direkte i varegrupper, så er det ikke noget vi vil kigge nærmere på her og nu. Det skyldes at efterspørgslen efter dette er ret lille i forhold til andre forslag og vi derfor vil lægge ressourcer i andre forslag :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Forslag af 🔒 (102k points)
Hej Jesper,

Tak for tilbagemelding. :)

Jeg er leverandør af kasseapparat og hjælper nye kunder som ikke har economic med at komme godt i gang.

Jeg har nogle systemvarer som f.eks. gavekort, diverse og tilgodebeviser osv. som skal oprettes på alle kunder - de skal jo ligge i korrekt varegruppe for at belaste korrekt konto i kontoplanen.

Jeg kan importere varene via import - men jeg kan ikke importere varegrupper - de skal oprettes manuelt.

Kopiering fra anden aftale tager den varer og varegrupper med? I så tilfælde kunde jeg have en skabelonkunde liggende med alle varer og grupper opsat - så kunne det hurtigt importeres så..

Kender godt API - men det er ikke en løsningsmulighed her.:)
Hej igen og tak for dit svar :)

Når du kopierer opsætningen, så kommer varerne ikke med, men dine varegrupper gør. Varerne kan dog sagtens importeres bagefter
Helt præcist, så kommer alt dette med (hvis det er oprettet):
Kontoplan, systemkonti, momskoder, afgiftskonti, leverandørgrupper, kundegrupper, varegrupper, aktivgrupper, enheder, kassekladder, betalingsbetingelser og layout på skabeloner.

Vil det løse dine udfordringer? Så vil jeg meget gerne hjælpe dig med at komme godt i gang :)

Jeg vil gerne tilslutte mig ønsket om at have mulighed for at importere/opdatere varegrupper fra en CSV-fil ligesom man kan med så mange andre elementer.

Det er ikke nødvendigvis så relevant i mange situationer at skulle importere varegrupper, men der kan være flere grunde til at man gerne vil opdatere dem. Da vores varegrupper blev importeret fra vores gamle C5-løsning, blev de for eksempel alle importeret uden kontonummer til rubrik B og C, og alle stod som værende uden lagertræk. Det er håbløst tidskrævende at skulle opdatere alt det manuelt når man ville kunne gøre det på ti sekunder med en CSV-fil. Og hvis man på et tidspunkt foretager ændringer i kontoplanen, således at en række varegrupper skal skifte kontonummer, skal man ændre på hver enkelt manuelt igen.

Hvis man så i det mindste bare kunne bruge API’et til at opdatere varegrupperne, men det kan man heller ikke (og det kommer man næppe heller til før version 2 af API’et kommer). Manuelt klik-klik-klik-klik-arbejde er den eneste måde at gøre det på, gjort endnu værre af at det kræver så mange unødvendige klik at komme til at ændre det.

Hej og tak for at byde ind, 

Jeg vil til en start indrømme, at jeg ikke er ekspert i, hvordan API'et fungerer, men jeg spurgte en, der er klogere end mig til den del og der fik jeg at vide, at man kan opdatere dem. Jeg fik sendte dette link:https://api.e-conomic.com/secure/api1/EconomicWebService.asmx?op=ProductGroup_UpdateFromData

Kan det hjælpe dig, eller var det ikke lige det du var ude efter? smiley

Hej Jesper,

Tak for tilbagemeldingen. :)

Det er muligt at lave produktgrupper via API ja. Men det er ikke muligt at lave en import via webinterfacet - ligesom man kan med produkter.

Så "alm" brugere kan ikke importere en produktgruppe liste - kun en produktliste. Og produkter skal have en gruppe så man SKAL lave produktgrupperne manuelt før man kan lave import.
 

Og det er dét som virker lidt fjollet. At produkt men ikke grupper kan laves 'direkte'.

Edit:

Jeg er med på at hvis jeg oprettede e-conomic aftalen for kunden kunne jeg indlæse varegrupper under oprettelsen - men kan jeg til hver en tid indlæse en varegruppe selvom de er gået i luften før jeg kommer på opgaven?
Hej igen,

Det er helt korrekt man ikke kan importere filer direkte i applikationen - ligesom med varer. Jeg forstod det som du/I efterspurgte muligheden for at gøre det via API'et, hvortil jeg fik denne mulighed præsenteret. Det skulle være muligt uanset om I gør det fra starten eller om I gør det noget tid efter aftalen er oprettet :)
Okay, det lader til at man kan gøre det via SOAP API’et. Det har jeg ikke rigtig kigget på, både da jeg ikke er bekendt med SOAP, men også fordi der står at det er forældet, og det anbefales at man bruger REST API’et (som jeg er bekendt med). Jeg bed i det sure æble og opdaterede alle vores varegrupper manuelt, så det er klaret nu – men på noget bøvlet vis, og desuden med en af det manuelle arbejde følgende fejl som nu ikke kan ændres tilbage (kom til at tilføje lagertræk til en varegruppe der ikke skulle have haft det).
Super godt du fandt løsningen med API'et. Men ja, den med lagertræk kan ikke gøres om.
REST API'et er også den vej vi skal, men ikke alt er klar på det endnu, desværre. Så det er fedt du fandt muligheden med SOAP :)
Jeg fandt ikke muligheden med SOAP – det var den du linkede til. Havde jeg gjort det, ville jeg nok have brugt det. Jeg gjorde det i stedet manuelt et par timer.