Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Persondataforordningen

+1
Hej

Er det i støbeskeen at man kan slette en debitor - også selvom der er posteringer på.

I forbindelse den med den kommende persondataforordning, skal det jo være muligt at slette en privat-person, da denne har "ret-til-at-blive-slettet". Jeg ved ikke hvor meget i er bekendt med persondataforordningen som træder i kraft her d. 25. maj 2018, men som sagt så er det pålagt at persondata på en privat-person skal kunne slettes når der ikke længere er et legitimt formål med at beholde det.

På nuværende tidspunkt er det jo ikke muligt at slette en debitor i systemet.

Derudover vil jeg gerne vide om der også vil komme en databehandler-aftale fra jer, da der også er krav om at der skal forlægge sådan en pr. d. 25. maj 2018 - eller skal vi selv udarbejde en til jer?

VH Tina
lukket
i Spørgsmål » Andet af (200 points)

1 Svar

 
Bedste svar

Hej Tina og tak for de meget relevante spørgsmål i forhold til den nye lovgivning om persondata.

 

Vi er meget opmærksomme på loven og det er noget vi allerede nu er i fuld gang med at arbejde på.

I forhold til, hvordan kundedata vil blive behandlet, så kan jeg ikke give dig et endelig svar endnu. Jeg vil dog sige, at vi er pålagt at opbevare data i forhold til bogføringsloven i op til 5 år. Derfor ved jeg ikke, hvordan de lovgivninger vil konflikte med hinanden. Efter de 5 år er der dog ingen tvivl om, at kunden har ret til at få fjernet sine data. Som sagt har jeg ikke noget endegyldigt svar i forhold til, hvordan det hele lander, men vi skal helt sikkert nok finde en løsning.

I forhold til databehandleraftale, så er det det noget vi arbejder på. Der skal nok komme en advisering, når den kommer ud til alle kunder.

Jeg vil henvise til denne side, hvor alt omkring GDPR i forhold til e-conomic er samlet.

Selvom der ikke er helt styr på det hele, så håber jeg alligevel det kan hjælpe dig lidt.

 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
valgt som bedste svar af
Hej

Tak for svar - jeg ville også bare være sikker på at i var igang med noget og da jeg ikke kunne finde noget omkring emnet ville jeg starte det op, så andre der har samme tanker, kan se at i arbejder på sagen.

Tina
Hej igen Tina. Det er også helt fair. Jeg håber andre brugere, som har samme tanker som dig hopper herind og ser indlægget :)
Hej Tina :)

Vi vil løbende i februar rulle en pop ud til alle omkring PDA. Alle får den ikke på samme tid for at sprede henvendelser omkring dette, men det er altså på vej ud :)

Hej Tina

Du kan se et lidt bedre svar end det jeg gav dig her. 

Jeg håber det kan hjælpe dig, hvis der er spørgsmål, så skyder du bare løs :)