Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kreditnota fra leverandør - lagerstyring - kun pris ikke antal

0
Hvad gør jeg nemmest, når jeg modtager en kreditnota fra en leverandør, som vedrører en tidligere bogført leverandørfaktura og det kun er prisen jeg skal regulere og ikke antal? Kan det virkelig passe, at jeg skal via lagerregulering?
i Spørgsmål » Lager af (690 points)

1 Svar

Hej Pernille :)

Hvis det kun er på værdien, så kan jeg godt se det kan blive problematisk.

Du kan godt gøre det via en vareleverandørfaktura, men du skal være opmærksom på, hvilken vare eller hvilke varer rabatten er gældende for. Det er meget vigtigt i forhold til kostprisen.

Hvis du vil gøre det via leverandørfaktura, så skal du først lave en linje med fx -1 i antal og 10 kr i pris. Herefter laver du en linje med 1 i antal og 0 værdi.

Grunden til du skal gøre dette er, at vi beregner prisen ud fra antal x enhedspris =  samlet pris.

Derfor vil man aldrig kunne angive en værdi med 0 i antal. Jeg giver lige et eksempel på, hvordan det klares her:

Om det er nemmere end at lave en regulering ved jeg ikke, men på denne måde kan du gøre det via en vareleverandørfaktura.

Hvis du er helt ligeglad med kostprisens betydning, så kan det klares via en leverandørfaktura i kassekladden, men så vil dette ikke fremgå af varelagerets værdi, så det kan du være opmærksom på. Det vil i sidste ende give det samme for regnskabets resultat, men det vil som sagt ikke indgå korrekt på kostprisen af varen.

Spørg endelig ind, hvis der er noget du er i tvivl om :)


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)