Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Vejledende kostpris i andre valutaer - hvorfor ikke??

0
Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan ha' en vejledende kostpris i andre valutaer.

Som så mange andre, har vi import af størstedelen af vores varer fra både EU og resten af verdenen - og alligevel skal alle vejledende kostpriser oprettes i DKK.

Jeg forstår godt at den reelle kostpris skal være i systemets primære valuta - men den vejledende?? Hvorfor??? - den bliver jo alligevel omregnet til dagskurs ved køb i anden valuta, således at den reelle kostpris forbliver i DKK...

I praksis betyder det at vi reelt ikke ved hvilken pris der skal stå på en leverandør bestilling i fremmed valuta. Det samme gælder når vi skal importere prisliste fra en leverandør med fremmet valuta.... Og endnu værre, vi aner ikke hvilken kurs den vejledende kostpris er baseret på - den bør jo, hvis ikke der er foretaget køb (så man har en reel kostpris), være baseret på dagskurs når der oprettes tilbud/ordre med en sådanne varer.

Noget helt andet er den halvhjertede integration af lagermodulet i øvrigt... Hvorfor skal man f.eks. taste alm. leverandørfakturaer og vareleverandørfakturaer to forskellige steder?? - hvad med når man får en faktura der både indeholder lagervare og ikke lagervarer???

Vi er nødtvunget blevet presset over på e-conomic efter Summa summarum lukkes ned - men det frustrerende er at et tæt ved 20 år gammelt system (summa) altid har kunnet dette (plus en bunke andre ting).

E-conomic, siger i selv, er det mest komplekse  ERP system på markedet - men det føles mange steder super begrænsende,  mangelfuldt og bøvlet sammenlignet med f.eks. summa. - og jo, noget er nok et spørgsmål om at det bare er anderledes - men at der er desideret helt basale funktioner som mangler (i markedets mest komplekse system!!?) - det sgu' ikke OK!

Jeg har efterhånden læst tilstrækkeligt mange svar på andre indlæg herinde, så jeg tror godt jeg kan gætte nogenlunde hvad svaret vil være på dette...  

Derfor, for at komme jer lidt i forkøbet, så mener jeg godt en mangel kan være så basal at der burde tages hånd om den - også selvom det ikke er en funktion der "skaber merværdi for alle" - for hvad om det "bare" skaber stor merværdi for mange...

 
Jeg gad egentligt godt vide hvem der er jeres model kunde for lagermodulet, hvilken type forretning den "kunde" driver... For jeg har helt ærligt svært ved at se hvad det skulle være for en type kunde, som f.eks. kun køber varer i DKK, og som køber den samme varer fra mange forskellige leverandører (leverandørvarenummer problematikken), men som tilgengæld aldrig modtager fakturaer der indeholder både lager- og ikke lagervarer - hvem pokker er den kunde???

 
Når alt det så er skrevet, så er der naturligvis også fede ting i e-conomic, helt bestemt - men det er bare ærgeligt at alle de fede ting ofte lader sig overskygge af tåbelige mangler og uhensigtsmæssigt workflow.

Selvom det på mange måder er et valg mellem pest eller kolera, så er det tåbeligheder som disse, der gør at vi sandsynligvis ender med at skifte til f.eks. Uniconta - super ærgeligt, da der jo trods alt er rigtigt mange fede ting i e-conomic...
i Spørgsmål » Lager af (3.4k points)
opdateret af

1 Svar

Hej Helge 

Jeg læser, hvad du skriver og jeg forstår din frustrationer. De emner du beskriver her er noget som har været omtalt før, og det er helt sikkert reelle problemstillinger. 

I forhold til kostprisen, så har du helt ret i, at den som udgangspunkt altid vil falde på DKK. Jeg synes dog dog man kan argumentere for, at indkøbsprisen kunne angives i en anden valuta. Bemærk der er forskel på kostpris og indkøbspris. 

Man kan ikke angive dette som du nok allerede ved. Jeg vil dog gøre dig opmærksom på, at man kan tage den sidst anvendte indkøbspris og bruge den næste gang. Det vil sige, hvis du sidste gang har købt en vare til 100 EUR, så vil systemet huske dette og bruge den samme indkøbspris. 

Det vil altså sige, at du ikke kan taste den på varen, men du kan bruge den du brugte sidst. 

Dette gælder dog ikke, hvis man starter med at lave en bestilling, da funktionen ikke virker her. Det ser ud som om du bruger bestilling, men jeg ville alligevel præsentere det for dig, hvis det kan hjælpe. 

 

I forhold til at taste leverandørfaktura og vareleverandørfaktura, så kan jeg godt forstå, at man kan komme ud for at skulle lave en kombination af disse. Det er også en sag vi har haft før. Jeg har sad længe med en af vores udviklere og snakkede om dette og uden at jeg er ekspert i alt det der ligger inde bagved systemetmen den er blevet afvist på baggrund af de tekniske udfordringer, der er ved det. 

Jeg har dog lige to løsninger, som måske kan hjælpe dig. 

Enten kan du lave en klassiske ved at bogføre det over to gange. En under lager og en under regnskab.

Ellers kan man også være lidt mere kreativ. Du kan på en vareleverandørfaktura angive fragt, gebyr og samlerabat. 

Felterne er dog som udgangspunkt blot lavet til at angive omkostninger eller rabatter på en vareleverandørfakturer. Lad os antage at du bruger fragt, hvilket er den mest almindelig, men at du ikke bruger samlerabat. Så vil du kunne angive -100.000 i samlerabat, minus fordi det er en rabat, hvilket vil føre til, at vareleverandørfakturaen stiger med 100.000 i værdi. Du kan så ud for opsætning på leverandørgruppen bestemme, hvordan de 100.000 skal bogføres. På denne måde har du alle dine lagervarer + værdien er de ydelser du normalt skulle bogføre via regnskab. Denne løsning ved jeg før har hjulpet andre kunder, så det kan være den også kan hjælpe dig :) 

Jeg tror det var svar på de direkte spørgsmål du havde. 

Så skriver du også, at vores lagermodul er en halvhjertet løsning. Jeg er ikke helt enig, men jeg er enig, at vores lagermodul ikke er for alle. Der findes mere komplekse lagerstyrings muligheder ude på markedet og heldigvis har vi et samarbejde med mange af dem, så du kan få en løsning direkte integreret til e-conomic. Du kan læse meget mere om vores partnere herinde, eller ringe på 78 79 19 55. Det er her vores eksperter omkring integrationer sidder klar til at hjælpe. Jeg håber det kan være med til at fylde det hul ud i jeres behov, som vi ikke kan dække. Jeg er nemlig helt enig. Vi har rigtig mange fede ting i e-conomic, men dem vi ikke har, kan tit løses ved hjælp af en partner :) 

 

Jeg håber jeg har fået besvaret dine spørgsmål, ellers må du endelig følge op, hvis der skulle være mere. Samtidigt, så håber jeg, at du kan finde en løsning, som giver dig den bedste oplevelse. 


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
Hej Jesper, igen tak for svar...:-)

Men det er jo alle disse tossede Work-arounds man bliver så frustreret over - for jo, det er jo nok ikke meget man ikke kan, hvis man er villig til at lave alle mulige krumspring...

Men nu f.eks. det med leverandør/vareleverandør fakturaerne... hvis man nu f.eks. bare kunne tilføje en vare uden lagertræk på en vareleverandør faktura (hvilket jo syntes at være ret logisk at man bør kunne det), så ville 80% af problemet jo være løst - for så kunne man jo oprette et varenummer på en vare uden lagertræk på de eventuelle serviceydelser og andet der måtte være på en vareleverandørfaktura, som ikke skal på lager.
Uden at kende de tekniske udfordringer i måtte have, så burde dette jo ikke være særligt komplekst, da det jo "bare" er en erstatning for at jeg skal gøre det manuelt to forskellige steder i systemet - altså forstået som at system jo ikke skal kunne noget det ikke allerede kan, det skal "bare" gøres smartere... Om alle omstændigheder, så skal det vel ikke være tekniske udfordringer der sætter grænsen for hvad systemet skal kunne, særligt hvis i oven i købet selv kan se at det er tosset som det virker i sin nuværende form.

Det der med vejl. kost pris som ikke kan være i fremmet valuta er mig stadigt en gåde, for umiddelbart er det jo en pris der kun bliver brugt når varen ikke er på lager, eller er i minus - og her er det jo i den grad misvisende at man ikke har en pris der tager højde for dagskurs på en vare der alligevel skal købes i fremmet valuta (og omregnes inden den bliver til den reelle kostpris).

Mht. det med tredjepartsleverandører - så er/var årsagen til vi valgte e-conomic jo netop at vi fik et system der var "fuldintegreret", hvilket for os var af høj prioritet.
Hej igen :)

I forhold til at skulle kunne tilknytte en almindelig vare til en vareleverandørfaktura, så bryder det hele med en måde lager modulet er opbygget på, da man skal give adgang til leverandører og varer før de vil fungere i lagerfanen. Hvordan de tekniske detaljer er vil jeg ikke begynde at gøre mig klog på. Jeg stoler dog på vores eksperter inden for feltet, når de siger det er en stor ændring, der vil tage lang tid.

I forhold til kostpriser, så er kostpriser, og vil altid være, i grundvalutaen på aftalen. Du aflægger regnskab i den grundvaluta du har valgt og derfor vil kostprisen også være i den valuta. Dette bliver der ikke ændret på.

Jeg er dog enig i, at indkøbsprisen godt kunne angives i en anden valuta og det er også en sag jeg løbende prøver at nævne herinde. Det var noget jeg havde planlagt at bringe op i starten af 2018, da vi havde planlagt at kigge på lager i den periode. Det er dog blevet rykket på grund af en ændring i prioriteringer, så vi må vente med forbedringer af lageret. Ikke at du kan bruge den information til det helt store, men det er altså det, der er sket.

For at opsummere kort. Kostpriser vil altid være i grundvaluta. Indkøbspris i anden valuta er helt sikkert noget jeg vil prøve at bringe op for vores udviklere igen og til sidst er en kombination af leverandørfaktura og vareleverandørfaktura ikke noget vil kigge på, som tingene er nu. Ikke fordi det ikke giver mening. Det ville helt sikkert være fedt at kunne gøre dette. Der er dog andre funktionaliteter, som kommer før denne.

Jeg håber mit svar har givet dig lidt mere indsigt i, hvordan status er herinde hos os :)
Hej Jesper, igen tak for svar…
Og også tak for indsigten i jeres prioriteringsstatus.
Det er selvfølgeligt rigtigt skuffende at i har valgt at skyde et tiltrængt eftersyn af lagermodulet til hjørne… det er jo plads til en hel del små forbedringer, som samlet kunne have en kæmpe impact…
Jeg håber også, når tiden forhåbentligt en gang kommer, at så i det mindste vil overveje at man kan tilføje et varenummer fra en varegruppe uden lagertræk til en vareleverandørfaktura…
Det er rigtig ærgerligt, at det er blevet rykket. Jeg er enig i, at der kan laves en masse forbedring i vores lagermodul og derfor er jeg også tiden opmærksom på at have disse forslag klar. Jeg har skrevet alle de tanker og ideer jer brugere har kommet med til lager, så når muligheden byder sig, så vil jeg bringe det op igen.

I forhold til en vare uden lagertræk, så er det også noget jeg har skrevet ned, men som sagt, så er der andre forslag til lager, som ligger højere, så jeg vil ikke afvise det er noget vi kommer til at lave, men lige præcis dette vil være et stykke ude i fremtiden :)