Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Bogføring af afdrag på stor industriovn

0
Min arbejdsgiver er en enkeltmandsvirksomhed, hvor han iår har givet sig i kast med et nyt område. For at hjælpe ham igang, har en af hans investorer købt en speciel industriovn til køkkenet. Der er udarbejdet en tilbagebetalingsplan og hver måned kommer der en faktura til betaling.

Af betalingsplanen og faktura fremgår det, hvor meget der er afdrag og hvor meget der er renter.

Men eftersom firmaet ikke formelt ejer ovnen endnu, der står leje på fakturaen, så er jeg i vildrede med, hvor jeg skal postere udgiften til afdrag.

Eftersom nyanskaffelsesprisen er langt over 45.000, kan den jo ikke gå på småanskaffelser, men hvert afdrag er på 3300. Men vi ejer den jo heller ikke -endnu - så den kan jo heller føres under aktiver.

Har nogen et godt forslag?

Mange venlige hilsner

Liselotte
lukket
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (190 points)

1 Svar

 
Bedste svar
Hej Liselotte

Du skal kigge lidt nærmere på kontrakten, kommer I til at eje den?

Du er dog rent regnskabsmæssigt ikke bundet af nogle særlige regler da det er et enkeltmandsfirma. Hvis I skal eje den senere, så vil jeg indregne det hele som et driftsmiddel og tilgengæld medtage en gæld.

Hvis I ikke skal eje den senere, så vil jeg medtage det som en leje.

Mvh. Anders

Med venlig hilsen Anders Bærentzen registreret revisor Din Revisor ApS dinrevisor.net ab@dinrevisor.net 50 50 34 60
Bogføringshjælp af (5.6k points)
valgt som bedste svar af 🔒
Hej Anders, tusind tak. Sidste afdrag skal falde i februar 2019. Tror lige, jeg vil undersøge, om vi har fået ejerskab over ovnen.