Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Afstemning lagermodul og finans - omsætningsstatistik - vareforbrug

0
Jeg har brug for at forstå hvilke lagerreguleringer, der er medtaget under "omkostninger" i omsætningsstatistikken og hvilke de er ikke er. Jeg kan afstemme mig frem til (næsten) at lagerreguleringer (efterregulering af vareforbrug), der er automatisk dannet og får samme bilagsnummer som salgsfakturaer er medtaget og alle andre ikke er. Hvad kan bruttoavancen på omsætningsstatistikken så bruges til, når den ikke medtager alle omkostninger? Jeg har brug for, at den medtager alle reguleringer, hvilket bør være muligt, da reguleringer netop laves via lagermodulet.

Hvad indeholder linjen "finansperioderegulering" til sidste på omsætningsstatistikken? den stemmer ikke til nogle af de reguleringer, som jeg kan se på den automatiske vareforbrugskonto.
i Spørgsmål » Lager af (690 points)

1 Svar

Hej Pernille :)

Jeg kan godt forstå din forvirring på dette punkt.

Sagen er den, at omsætningsstatistikken knytter sig til de faktura du har lavet. Rapporten er lavet til at se, hvad din omsætning og avance er ud fra salg. Lad os antage, at du har en vare, hvor den går i stykker mens den står på dit lager og du derfor nedskriver den og regulerer på dit lager.

Denne varer indgår ikke i salg og vil derfor ikke blive vist i en omsætningsstatistik. Billedet du ser under omsætning er som sagt lavet til at se, hvordan dit salg er gået. Interne reguleringer er derfor helt bevidst ikke medtaget her.

Hvis du går ind på et varekontokort for en vare og finder alle de beløb, som står under kostpris (DKK) ud for salgsfaktura, så vil det i alle tilfælde udover et, som jeg vil vende tilbage til, være de beløb lagt sammen, der vil give dig det beløb du ser i omsætningsstatistikken.

Det er også derfor en efterregulering og tilbagepostering vil blive medtaget i omsætningsstatistikken. Den går nemlig ind og regulerer på de kostpriser varen på fakturaen havde, da systemet på det tidspunkt fakturaen blev sendt ikke havde en gældende kostprist. Det skyldes, at du har væres i minus lager og systemet derfor blot estimerer en kostpris. Når du så får bogført varerne ind på lageret igen, så vil der være en gældende kostpris og herved efter- eller tilbageposterer systemet kostprisen. Dette sker kun, hvis de lægges på lager via en vareleverandørfaktura eller en lageråbning. Derfor vil kostprisen på dit salg ændre sig og derved påvirker det også omsætningsstatistikken.

Der er en situation, som kan gøre, at kostprisen (DKK) på en faktura og omsætningsstatistikken ikke er ens. Nu har jeg sagt, at en regulering ikke vil gå ind og påvirke kostprisen på en faktura, men det er ikke altid rigtigt.

Man kan lave en bestemt type for regulering, som går ind og regulerer på fakturaniveau, og ikke blot på varen. Man skal bare lige holde tungen lige i munden, hvis man benytter denne form for regulering.

Der sker nemlig det, hvis du tilskriver en vare på en faktura en højere kostpris, så vil kostprisen på omsætningsstatistikken stige. Dit vareforbrug vil blive krediteret og din varelagerkonto debiteret.

Samtidigt kan du ikke regulere på antal. Det skyldes, at antal er bestemt ud fra fakturaen i første omgang.

Det er den eneste form for regulering, som vil på virke din omsætningsstatistik.

Jeg er klar over dette kan være lidt kringlet, så du er også altid velkommen til at ringe herind på 88 20 48 40 og få en forklaring over telefon, hvis det er bedre.

For at opsummere kort, så er omsætningsstatistikken lavet ud fra omsætning og ikke interne reguleringer. Den viser derfor, hvor meget du tjener på en vare ud fra salg og ikke andre forhold, der kan påvirke din virksomheds interne avance på en varer.

Hvis du har opfølgende spørgsmål er du selvfølgelig meget velkommen til at stille dem her, eller ringe herinde.

 

Men mange tak for spørgsmålet. Det er et af ydrepunkterne i e-conomic, så jeg forstår godt, at det ikke er så nemt at gennemskue :)

Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)