Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Valutakurser i E-conomic, data fra xe.com

+1
Hej

Jeg har undret mig en del over de kurser som bliver brugt i E-conomic. Vi har den daglig opdatering og ikke den faste kurs.

Jeg har fået at vide fra deres support at det er den gennemsnitlige kurs fra Xe.com som er grundlaget for den daglige kurs.

Jeg undre mig over at jeg alene i august mrd. havde valutakursdifference, debitore tab på DKK 110.000 hvilket jeg synes var voldsomt. Hvilket fik mig ind og kikke på EUR kursen på alle dage i august mrd. Dette viste at der var specielt 4 dage der skilte sig ud med kurser på 752,6429 + 755,0788 + 758,4856 + 751,0957.

Jeg fik at vide dette var den gennemsnitlig kurs på EUR de dage. Så vidt jeg ved så ligger den gennemsnitlig kurs kun på 742 - 746. Derfor tænker jeg at det må være en god ide, at finde et andet sted at få opdatering af kurser, hvis den gennemsnitlig kurs kan komme helt op på 758 (for så må kursen i løbet af den dag have været højere end 758). Hvilket betyder at vores regnskab kan se meget forkert ud. Hvis man altså handler i EUR.

Nina
i Spørgsmål » Andet af (210 points)
status opdateret af 🔒
Hej Nina

Det emne, som du bringer til torvs, er enormt interessant, så jeg vil gerne knytte nogle kommentarer. til dette.

Jeg tager udgangspunkt i de to største bankers valutahåndtering. Danske Banks valutakurser er baseret på WMR-Reuters kurser, Nordeas på ECB-Den europæiske Centralbanks.

Når der handles med udlandet er tre kurser i spil. Noteringskursen, samt en salgs- og en købskurs. Betaler du en kreditor i udlandet, så er du nødt til at købe valuta, modtager du betaling fra en kunde, sælger du valutaen. For Euro er der - i begge bankers tilfælde - en forskel på ca -/+1,3 procentpoint på salgs-/købskursen. Og så tager bankerne sig et lille valutafradrag/-tillæg for deres ulejlighed, og selvfølgelig endvidere
et mindre gebyr (er ikke en valutadiff, men en bankomkostning (eller et varekøb))

Her gør e-conomic en fejl, idet den samme kurs bruges til både debitor- og kreditorfaktura. Endvidere vil det være mere naturligt at anvende danske bankers måde at afregne fremmed valuta på, skønt det burde give samme resultat.

Hvordan e-conomic ellers opdaterer kurserne, kan jeg ikke gennemskue. Hvis du siger, at e-conomic har kurser omkring 758 lyder det underligt, idet noteringskursen i hele august stort set har været stabil. Omkring 744.

Men hvad betyder så disse kurstab og gevinster.
Hvis dine salgspriser er drevet af markedet, så betyder det intet for dit resultat, idet modposten til differne enten er varelager eller vareforbrug.
Valutagevinster/-tab er således blot et udtryk for, om dine forventninger er blevet indfriet.

Er det derimod en kalkulation, der styrer dine salgspriser, så synes jeg det er letsindigt, at lade e-conomic styre differne.
Det må kræve en dybere efterforskning. Skal der handles i en mere eller mindre stabil valuta - op /ned - (Euro-USD-Rubler), risikovurdering, forsikring, garantier, defekte varer osv.

Der kan således være en forskel på omkring 1,6 procentpoint på e-conomic kurs og den mest almindelige afregningskurs. Hvilket svarer til en diff på omkring 0,2%. Har du et tab på 110.000, har du haft en varekøb for 55 mill kroner i august, så mon ikke der ligger en fejl et andet sted.
Vær opmærksom på, at afregningskursen bliver håndteret rigtigt, når du bogfører betalingen. Det kan altså godt være meget tricky, specielt hvis du bogfører fra bankafstemningen!!!

Hvis e-conomics kurs tillige har været for høj, så vil det endda have givet en gevinst i stedet.

Med venlig hilsen
Finn
e-consultic.dk

1 Svar

Hej Nina :)

Jeg vil give dig ret i, at det virker lidt mystisk, at der kommer så store udsving på kursen. Jeg har prøvet at sidde og kigge lidt på kurserne fra XE.com og andre steder som valutakurser.dk og nationalbankens egen hjemmeside. Herinde har jeg ikke kunne se disse udsving. Derfor har jeg givet sagen videre til vores teknik, som vil grave videre i det.

Jeg kan dog se på XE.com, at der er store udsving i deres kurser. Det kan ses her:


Det vil sige, at der bliver hentet de 'rigtige' kurser ind fra XE.com.

Spørgsmålet er så hvorvidt om XE.com oplyser de korrekte kurser til os. Det er blandt det jeg har videregivet til vores teknik.

Jeg har dog et bud på, hvad der kan være sket. Jeg vil starte med at sige, at dette ikke er noget jeg har fået bekræftet, men jeg kan se nogle forskelle på de grafer jeg ser hos XE.com og andre steder.

Noget der springer i øjnene på mig, er intervallet for, hvornår disse kurser ændres. Langt de fleste steder, så vises der udelukkende en åbningskurs eller en lukkekurs. Hos XE.com er grafen opdateret pr. time. Det betyder, at der kan vises udsving her, som ikke vises på de andre. Du har nemlig helt ret i, at kursen svinger mellem 742-746 grundet den fastkurspolitik vi i Danmark har valgt at ligge overfor euroen og førhen D-marken. Det er dog sådan, at nationalbanken faktisk tillader en ændring på +/- 2,25 pct., hvilket svarer til et spænd mellem 729 - 762. Dette er dog en ydre grænse som ikke har været nået i mange år, så du har helt i, at udsvingende er for store i forhold til lukkekurserne.

Min teori er dog, at der i løbet af dagen kan være udsving som går ud over 742 - 746, inden nationalbanken får justeret kursen via opkøb eller salg. Disse udsving vises så på XE.com, da der vises ændringer pr. time og derfor vil den gennemsnitlige kurs blive vist forskelligt fra lukkekursen, da vi ikke beregner den gennemsnitlige kurs ud fra kl. 00-24, men på tværs af to dage.

Et eksempel kunne være at trækker kursen kl 14 den ene dag frem til 13.59 den næste dag. Her er kursen 760 kl 14 og 758 kl 13.59 næste dag. Denne gennemsnitlige kurs vil ligge noget højere end, hvis der var trukket fra åbning og lukning af markedet.

Alt dette er dog på nuværende tid kun mit personlige gæt, men det kan være, at forklaringen skal findes her. Det er den eneste forskel jeg kan se på kurser der findes rundt omkring.

Der er selvfølgelig det ene senarie, at XE.com viser deres kurser forkert. Det vil jeg dog antage som usandsynligt, men det er noget vi har med i vores overvejelser :)

For at gøre svaret kort. Vi er i gang med at kigge nærmere på det. Hvis noget af det jeg har skrevet ikke giver mening, så må du endelig sige til. Jeg vil igen understrege, at dette blot er min personlige antagelse. Vi har på nuværende tidspunkt ikke fået noget bekræftet endnu.


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Spørgsmål af 🔒 (102k points)
valutakurser for webstedet - http://valutakurs.info/informer/index.php