forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Ændring af varelinje i ordre der er overført til levering

0
Hvad er den logiske forklaring på at man ikke kan ændre i en varelinje i en ordre der er overført til levering, men at man godt kan ændre i en linje på en ordre der er fuldt leveret?

Og endnu mere besynderligt – når man så ændre på en ordre der har status af fuldt leveret (hvilket jo bare betyder at der er udskrevet en følgeseddel) – så kan man ikke overfører den til levering på ny (med de nye ændringer), således man kan udskrive en ny følgeseddel med de tilføjede ændringer.
spurgt 16 Mar, 2017 i Spørgsmål » e-conomic generelt af Helge Abrahamson (1,660 points)
status opdateret 17 Mar, 2017 af Andreas Polk

1 Svar

Hej Helge
Mange tak for dit spørgsmål her på vores forum  smiley

I lagermodulet er ordren udgangspunktet i ”leveringsflowet” – det betyder, at når du overfører en ordre til levering. Så står den i oversigten som ”overført” også kan du IKKE ændre i ordren fordi du har overført ordren til et andet sted i programmet (måske en anden i virksomheden, nemlig lager medarbejderen)
Det er faktisk en sikring så der ikke rettes i ordren et sted imens du leverer den et andet sted.

I arbejdsgangen har du aktivt valgt, at denne ordre vil du gerne overfører til levering – hvis du så gerne vil rette i ordren og overfører til levering på ny er det nødvendigt, at gå over, at slette den i ”lager -> Forsendelser -> følgesedler”

Så vil den ikke længere stå som ”overført” til levering i Ordre oversigten og du kan nu rette ordren.

I det tilfælde du rette en ordre som er ”fuldt leveret” så taler vi om, at du har først aktivt har overført til levering og bagefter løbet den igennem og registreret det som OK og udskrevet følgesedlen.
Hvis du så bagefter retter en ordre med nye ting, så vil du overfører den nye ting til levering.
Det ser jeg egentlig også som en sikring så du ikke kan levere tingene flere gange.

Hvis det er i et tilfælde hvor du har udskrevet følgesedlen men har overset der mangler noget. Så har vi en lille trick hvordan du kan komme tilbage til at intet er leveret på ordren. Ret ordre som allerede er leveret via lager

 

Lige en lille opsummering. Den korte forklaring på hvorfor du ikke kan rette i en ordre når der er overført enten til ”levering eller fakturering”
Det er fordi, at ordren danner baggrund for leveringen og faktureringen. Det er så en sikring af du ikke laver en rettelse som der andet sted i systemet bliver overset og derfor ikke anvendt.

Lad mig endelig vide hvis du har yderligere spørgsmål smiley


Med venlig hilsen

Andreas Polk

Sidder du af og til og er i tvivl om, hvordan du skal bogføre? - Klik her og spørg tusindvis af andre e-conomic brugere
 

besvaret 17 Mar, 2017 Spørgsmål af Andreas Polk (39,250 points)