Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Manglende moms på faktura ifm. håndværkerløsningen

0
I forbindelse med fakturering af projekter har jeg det problem, at systemet ikke beregner moms på fakturabeløbet, selv om der i fakturateksten under betalingsbetingelser mv. står ?Momspligtig?.

Der kommer med andre ord 0,00 i moms nederst på den bogførte faktura, og der genereres ingen momstransaktioner ifm. bogføringen.

Jeg har sat systemet op i henhold til de vejledninger som er til opsætning af projektmodulet. jf.:

http://wiki.e-conomic.dk/projektstyring/registrering-og-fakturering

You-tube versionerne er her:

Varegrupper og projektstyring:

Projektfakturering:



samt Håndværkerløsningen:

Det mærkelige er, at jeg kan se på demoerne, jf. ovenfor, at der heller ikke der beregnes moms når der oprettes / bogføres fakturaer. Hvordan kan det være - og er det ikke en fejl?

Og hvordan får jeg momsen med nederst på fakturaen - samt bogført, således som den skal?

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh.
Mar

PS: nedenfor er hvad jeg bl.a. har foretaget mig:

-    Jeg har sikret mig at de oprettede debitorer har momszone Indland
-    Der er ikke pillet ved momskoderne
-    Momskonti: udgående 6902 og indgående 6903

-    Finansbogføringen for projektet er sat op i overensstemmelse med demo-videoen fra e-conomic
 - Der er en debitorgruppe, benævnt "Diverse" som bogføres på konto 5600 (Debitorer)
 - Der er 4 varegrupper:
    - Varer m/moms__________________ Igangv. __ Afsluttet.
       - Momspligtige debitorfakturaer kt. _ 5570 ___ 1040.
       - Momsfri debitorfakturaer kt. _____ 5570 ___ 1040.
       - Varekøb / lager     kt. 5520.
       - Vareforbrug    kt. 1330.
       - Varer u/moms sat op fuldstændig som ovenfor (iht. nævnte video).
    - Ydelser m/moms.
       - Samme konti som ovenfor, dog uden lagertræk og dermed uden konti for varekøb/lager og vareforbrug.
    - Ydelser u/moms.
       - Samme konti som ovenfor, dog uden lagertræk og dermed uden konti for varekøb/lager og vareforbrug.
- Aktivitetsgrupper, dem der er produktive / fakturerbare er sat således op:
    - Medtag kostpriser i finans.
       - Konto igangv. 5550 og modkonto 2205, samt konto afsluttet 2207, sidstnævnte to oprettet til formålet som hhv. "Lønninger projektførte" og "Lønninger afsluttede projekter" (igen iht. nævnte video)
 - Omkostningsgrupperne, de fakturerbare, er oprettet med:
    - Konto igangværende 5550.
    - Konto afsluttet 1340.
lukket
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (380 points)
status opdateret af

2 Svar

 
Bedste svar
Hej begge

Jeg kan se ud fra Mars indlæg at alt som udgangspunkt er sat korrekt op   

Udgangspunktet består i det jeg ikke kan se...   

Hvad er der sat op af momskoder på de konti der er registreret under varegrupperne - såfremt der ikke er moms på den konto som omsætningen af varer i varegruppen bliver bogført ned på så trækker den ingen moms.

Så dette har ikke direkte noget med projekt at gøre - men det er selvfølgelig med til at komplicere det når projekt er slået til, da man derved skal huske at oprette moms på yderligere konti benyttet til projektformål...

Håber ikke det blev for langhåret og nørdet   

I skal være velkomne hvis der skulle være yderligere...  

Med venlig hilsen Lasse Bager Online regnskabsprogram   e-conomic support -  Din vej til vores support e-copedia - Opslagsværk om e-conomic e-conomic blog - Hold dig opdateret
Bogføringshjælp af 🔒 (34.9k points)
valgt som bedste svar af 🔒
Jeg har samme problem. Aner ikke hvad der er sket, men igår da jeg skrev en faktura smed den automatik moms på, som den skulle. Men idag ligger den ikke moms på, aner ikke hvad der er sket og  jeg kan ikke finde ud af at rette det.
Bogføringshjælp af (140 points)