Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Privat indskud/hævninger i enkeltmandsvirksomhed

0
Hej Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed, med e-conomic standard kontoplan

Og jeg bogfører:
Private indskud i konto 6120 modkonto 5820
Private hævninger i konto 6130 modkonto 5820

Men når jeg skal lave bankafstemninger kan jeg ikke udligne.
kan det passe at man skal sætte negativ fortegn på ved bogføring af private indskud? eller kan jeg på anden måde gøre det forkert?

pft.
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)
status opdateret

2 Svar

Hej Plausten

 

Tak for dit indlæg.

 

Den første del af dit spørgsmål betragter vi som bogføringshjælp, så den del håber vi at der er en anden forumbruger / bogholder vil besvare :-)

 

I forhold til bankafstemning, så får at det lige står helt klart for mig. skyldes den manglende udligning i systemet at der står negativt fortegn i højre side af bankafstemning og så har posteringen positivt fortegn i venstre side eller hvordan skal jeg forstå det?


Med venlig hilsen Jesper Mieritz  
Bogføringshjælp af 🔒 (102k points)
Hej Simon
i venstre side står Privat indskud med negativ fortegn
og i højre side (import fra bank) står det med positiv fortegn.
så på en eller anden måde har jeg bogført det forkert?
Hej PLausten

For at bank afstemningsmodulet kan udligne, så kræver det at begge poster (venstre/højre side) har samme fortegn henholdsvis +/- som det fremgår af denne vejledning - http://wiki2.e-conomic.dk/regnskab/manuel-afstemning-af-bankposteringer

Så der er en af siderne i din bogføring som ikke stemmer. Typisk så siges det, at posteringerne har omvendt fortegn i din bank i forhold til måden man bogføre et regnskab på. Derfor vil jeg anbefale dig at kontakte en bogholder/revisor for at få afklaret, hvordan du korrekt skal bogføre dit regnskab. Du kan også finde en her https://www.e-conomic.dk/revisorliste, hvis du ikke har en i dit netværk?

At tilkøbe 2-3 timers undervisning af en dygtig bogholder/revisor kan ofte godt betale sig, grundet at det gør udarbejdelsen af typer bogføringsopgaver såsom årsrapport eller lignende billigere, hvis bogføring har været udført korrekt fra starten af.

Det kan også være der er en anden bruger herinde, som har større bogføringsmæssig erfaring end jeg, der gerne vil byde ind og hjælpe med at besvare dit spørgsmål?
Hej PLausten

Hvis du ikke har fået afklaret dit spørgsmål kan du ringe til mig på 4043 1137 - så kan vi se om jeg kan give dig en hurtig hjælp

Med venlig hilsen

Kai
Bogføringshjælp af (140 points)