Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Kassekredit aktiv eller passiv??

0
Jeg har en bankkonto som også er en kassekredit, og når jeg bogføre på denne gør jeg det på konto 6750 Kassekredit under Gæld i passiver. Her bogføre jeg alle posteringer vedr banken, feks køb og salg.

Men nu har jeg fået af vide at konto 6750 kun må anvendes hvis saldoen er negativ, og det er den ikke særlig, ofte er det kun en kort periode på et par dage at den står i minus.

Kan det virkelig passe at hvergang saldoen er positiv så skal den flyttes op på konto 5820 Bankkonto, og når den så i en periode er negativ skal saldoen flyttes ned på konto 6750 igen, det lyder jo helt forkert.

På den måde bliver det jo svært at få bankafstemning til at stemme når jeg anvender Bankafstemning i E-conomic, idet bankkontoen og kassekreditten er en og samme konto, vil der jo ikke være nogen postering i den fil jeg indlæser fra banken.
i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (910 points)

1 Svar

Hej

Det gør ingen forskel så længe at  det kun er i forbindelse med bogføringen. Når der skal laves regnskab, så skal den stå rigtigt. Men ellers så er du, som du selv siger, nødt til at lade den stå et sted, ellers kan den ikke afstemmes.

Med venlig hilsen Anders Bærentzen registreret revisor Din Revisor ApS dinrevisor.net ab@dinrevisor.net 50 50 34 60
Bogføringshjælp af (5.6k points)
Det vil sige at ved årsafslutningen skal den flyttes til passiver hvis saldoen er negativ og til aktiver hvis den er positiv, og så flyttes igen året efter.
Lige præcis, og ellers bør du ikke flytte på den.