forum

Debat om e-conomic regnskabsprogram

Fejl i udligningsfunktionen ved både faktura kreditnota

+3
Hej

Jeg har ofte både fakturaer og kreditnotaer - som så bliver betalt samlet (gælder både ved debitor og kreditor).

I kassekladden markerer jeg de relevante bilag og e-conomic tæller også korrekt sammen til summen (det som er betalt) som overføres til kassekladden.

Men - når jeg så efterfølgende kikke på kundens/leverandørens åbne poster - så er udligningen stoppet "midvejs" - det er når summen af bilag er højere end det betalte beløb.

Så det sidste bilag den er nået til - det bliver deludlignet og det/de resterende bilag står åbne.

Hvorfor?

Når der er markeret f.eks. 3 fakturaer og 2 kreditnotaer og summen af dem stemmer med det som betales - så skal alle posterne da udlignes.

Ikk...?

Venlig hilsen

Leo Lund
spurgt 12 Sep, 2014 i Forslag » e-conomic generelt af Leo Lund
status opdateret 30 Dec, 2016 af Andreas Polk

5 Svar

Hej Leo!

 

Du er ikke alene om at sidde med ubesvaret spørgsmål vedr. udligning af kreditorer, vi er er flere der venter på at vores indlæg bliver behandlet (læst). Jeg kunne godt tænke mig at E-Conomic gav et "vink", de kunne evt. skrive at de vil se på det. Men vi hører desværre intet, til trods for de utallige indlæg. Og det er os brugere der må døje med fejl og mangler i hverdagen.
besvaret 23 Sep, 2014 Forslag af Christian k. Jensen
Hej Leo

Tak for dit indlæg :)

Det er således at når vi udligner via kassekladden med en kunde- eller leverandørbetaling, så udligner den udelukkende de poster der er berammet af betalingen, helt eller delvist. Således vil e-conomic ikke udligne Faktura X og Kreditnota X, hvis disse eller udligner hinanden omend de er markeret i posteringen.

Denne udligning er du nødsaget til at lave fra "Åbne posteringer" eller "Automatisk udligning".

Med dette sagt, vil jeg dog gerne tage det med som et forslag at kassekladden kan udligne poster på denne facon.

Med venlig hilsen

Lauris Sørensen

Online regnskabsprogram
 

besvaret 3 Okt, 2014 Forslag af Lauris Sørensen
Det svar er sort tale.
Hvis ikke en kreditnota kan indgå i en udligning, så gør noget ved det.
Det virker mange gange som om selv et lille problem, der ikke burde være der, overstiger evnen/lysten til at gøre noget ved det.
Og når man ikke kan give en forståelig forklaring, så tag spørgsmålet til efterretning. Væveriet gør bare det hele endnu mere uforståeligt.
Hej

Tak for svaret.

Jeg synes det er en rigtigt irriterende "facon" der p.t. bliver udlignet på.

Konkret - hvis jeg har udstedt en faktura på kr. 1.000,00 og en kreditnota på kr. 200,00 til samme kunde - og kunden så betaler korrekt kr. 800,00 - så har du hermed bekræftet at det p.t. er umuligt at udligne via kassekladden.

Man skal først bogføre (hvorved der bliver deludlignet) og derefter ind i et andet skærmbillede og udligne restbeløbet på fakturaen (kr. 200,00) med kreditnotaen.

Som de siger i ølreklamerne "DET ER EN OM'MER".

Venlig hilsen

Leo Lund

Hej Leo og Erik.

 

Sort tale eller ej, så er det nu engang således at kassekladden er bygget til at udligne. Det er et billede hvor vi vælger den/de poster selve betalingen skal helt eller delvist udligne.
Så for nuværende fungerer kassekladden altså præcis som den er tiltænkt - intet væveri heromkring.

 

Det er altså ikke et udligningsbillede som man kender det fra "Åbne posteringer", og det er det ikke tiltænkt som. En kreditnota kan sagtens indgå i en udligning, men kun i en funktion der er designet til at udligne poster, herunder "Åbne posteringer" eller "Automatisk udligning". 

 

Men som nævnt i mit første svar kan jeg sagtens se ideen i at kassekladden kunne udligne disse poster, hvorfor jeg også har valgt at tage forslaget til overvejelse, som er ganske almindelig procedure for de forslag vi vælger at kigge nærmere på. 

 


Med venlig hilsen

Lauris Sørensen

Online regnskabsprogram
 

besvaret 6 Okt, 2014 Forslag af Lauris Sørensen
Hej Leo
og til dels Erik :)

Så er der nyt på fronten omkring dette indlæg og kassekladdens funktionalitet.

Som lovet har jeg haft dette forslag med på vores seneste prioriteringsmøde, og her var der heldigvis enighed om at det ville være hensigtsmæssigt hvis kassekladden kunne inkludere kreditnotaer i en samlet udligning.

Derfor er forslaget oprettet hos udviklerne/teknikken og vi arbejder på at udvikle og implementere det hurtigst muligt.

Jeg vil opdatere dette indlæg når der er nogle konkrete nyheder at meddele.

Med venlig hilsen

Lauris Sørensen

Online regnskabsprogram
 

besvaret 18 Dec, 2014 Forslag af Lauris Sørensen
Hej

Jeg synes jeg har været meget tålmodig.

Hvor langt er det her forslag?

Hilsen

Leo Lund Erhvervsbogføring

Hej Leo 
Jeg kan se, at vi ikke har fået opdateret dette indlæg og det vil jeg gerne starte med, at undskylde for. Du har bestemt været meget tålmodig.

Dette forslag er faktisk blevet implementeret og det blev den engang i foråret. Det betyder, at når du laver en betaling i kassekladden hvor du vælger, at udligne fakturaer og kreditnotaer med din betaling så vil den udligne posteringerne også kreditnotaen.
Jeg retter derfor dette indlæg til, at være gennemført. 

Blot til information så har vi anden udfordring hvis der udlignes rigtig mange posteringer i en betaling så kan det for nogen ske det, at posteringerne ikke blevet udlignet - det er ikke det som er nævnt her men det knokler vi på, at rette men det tager tid.

Hvis der er nogle ekstra spørgsmål er du/i velkomne. Rigtig god dag og godt nytår! smiley

 


Med venlig hilsen

Andreas Polk

Online regnskabsprogram
 

besvaret 30 Dec, 2016 Forslag af Andreas Polk
i gang× 5
løst× 64
Her får du det fulde overblik over alle forslag på forum. Klik på et tag for at se alle forslag i samme kategori - fx. "overvejes" eller "planlagt".

Selvom der er forslag, der ikke bliver implementeret i e-conomic, så fortvivl ikke - vi tager altid nye forslag op til vurdering, og det gælder også dit.