Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Hjælp til afskrivning...

0

Hej Alle.

Jeg er ganske ny i e-conomic, og er ved at lære det at kende før jeg køber en version...

Inden jeg gør har jeg lidt vanskeligheder med afskrivning, jeg håber nogen kan hjælpe med.

  1. jeg har en maskine jeg gerne vil have ført ind i regnskabet, den er købt sidste år. Den har en værdi på 33.700 ex moms. Hvordan får jeg indført den i regnskabet uden at jeg få fradrag for det fulde beløb? Jeg afskriver den over 4 år
  2. Hvordan bogfører jeg afskrivningen af den??

Jeg tror den skal konteres under 5221 driftsmidler anskaffelse, men hvor mod-konterer jeg den??

Håber der er nogen der kan gi et praj....

 

PFT..

jakob

i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)
opdateret af

1 Svar

Hej Jakob

Jeg er lidt usikker på, hvad det er du spørger efter. Er du igang med at bogfører eller er du igang med at indfører en primobalance? Jeg antager at du er igang med at bogfører, hvis ikke, så må du lige rette mig, eller kontakte mig, så skal jeg ændre mit svar.

Når du køber en maskine, og du skal bogfører købet heraf, så skal du debitere på konto 5222, Driftsmidler, årets tilgang, og så kreditere på din bankkonto, eller hvor du nu betaler den fra. Du skal bare benytte det fulde beløb, systemet skal nok fratrække momsen.

Afskrivningen skal foretages ved at du kreditere konto 5227 med afskrivningsbeløbet, og debitere på konto 3940.

Nu ved jeg ikke om det er et ApS, eller en virksomhed i personligt regi, som du har. Men hvis din virksomhed er personligt ejet, så vil jeg anbefale dig, at du ikke afskriver over 4 år. Det skyldes at du derved nok bare skal indsende et skatteregnskab, og det er derfor kun nødvendigt at følge skattelovgivningen, og den diktere 25% saldo. Det vil sige at du det første år skal afskrive 8.425 kr., næste år 6.319 kr. osv.

Har du behov for at vide mere er du velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen Anders Bærentzen registreret revisor Din Revisor ApS dinrevisor.net ab@dinrevisor.net 50 50 34 60
Bogføringshjælp af (5.6k points)
Hej Anders.
Tusind tak for dit svar.
Det du skriver med afskrivningen er helt super, det kan jeg virkelig godt bruge...
Men mht. til 1) så har jeg købt maskinen sidste år, og bogført den i et andet program. mit problem består i at når jeg bogfører den i 5222, hvor skal jeg så modpostere den... banken duer jo ikke da jeg har betalt den sidste år, så pengene er trukket.. (håber du forstår).. men et eller andet sted skal den jo modposteres... eller??
ellers super mange tak for hjælpen
jakob

P.S bortset fra det. hvis jeg køber en ny maskine, debitere 5222, kreditere banken, når den så er afskrevet, så står beløbet jo stadig tilbage på 5222... hvad gør man der???
Hej Jakob
Ja den skal modposteres, men ikke direkte. Det du er ude i, er at indfører din samlede balance i e-conomic. Du skal derfor have alle aktiver og passiver med fra dit tidligere bogføringsprogram. Det skulle så samlet set passe, men alt skal med, og ja så skal du i stedet benytte konto 5221 for maskinens vedkommende.