Informizely customer feedback surveys




Se de seneste forbedringer




Moms på faste forbrugsvarer

0

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed hvor jeg reparerer biler.

Jeg køber af og til nogle varer, som jeg bruger på værkstedet. Reol, gulvskrubbe,  værktøj, handsker osv. Det er ikke ret meget, men det er der.

Jeg startede min lille biks i november og har først nu opdaget at jeg ikke skal betale moms på de ting jeg køber til egen virksomhed. Det betyder at det jeg har indkøbt i november og december ikke er bogført korrekt.

Jeg har indtil videre bogført det enten på faktura som var det en hvilken som helst anden faktura og som finansbilag hvis det er kontantkøb.

Spørgsmål:

- Kan jeg ændre det selvom det er fuldt bogført? - Jeg har jo desværre betalt noget moms jeg så skulle have haft tilbage

- Hvordan skal jeg fremover bogføre det, så momsen fjernes og det bogføres korrekt?

 

På forhånd tak fra den grønne Kim

i Bogføringshjælp » Spørgsmål til bogføring af (120 points)

1 Svar

Hej Kim

Selvfølgelig kan du ændre på det. Du kan ikke fjerne dine tidligere bogførte posteringer, men du kan lave korrektioner til dem. Jeg vil foreslå at du gør det ved at først postere modsat. Det vil sige hvis du har købt hansker for 100 kr. incl. moms, så har du tidligere debiteret 100 kr. på en omkostningskonto og krediteret på banken. Så du starter med at lave en postering der kreditere 100 kr. på omkostningskontoen og debitere på banken. Herefter laver du posteringen igen denne gang med moms. Så du debitere 80 kr. på omkostningskontoen, debitere 20 kr. på indgående moms og kreditere 100 kr. på banken.

Hvordan du fremadrettet bogfører, du skal sørge for at bruge momskoderne, så trækker systemet selv momsen.

Med venlig hilsen Anders Bærentzen registreret revisor Din Revisor ApS dinrevisor.net ab@dinrevisor.net 50 50 34 60
Bogføringshjælp af (5.6k points)
Super. Det vil jeg helt klart benytte mig af.

 

Jeg har brugt I25 til al købsmoms (indgående moms), men når det nu er værktøj til firmaet og altså ikke varer jeg sælger, skal det så registreres på en særlig måde, eller er det bare alt sammen på I25 det skal trækkes - altså når det er helt normal indgående moms fra varer købt i DK

 

Mange tak for din hjælp i øvrigt :o)
Du skal også brug I25 på værktøj, det skal du på langt de fleste ting. Det er kun hvis der ikke er moms på en faktura, eller det kommer fra udlandet, eller hvis det er noget repræsentation.

Der er flere ting, men som oftest skal du bruge I25. Hvis du bruger en standard kontoplan, så vil den ofte foreslå den rigtige momskode, hvis du vælger den korrekte konto.